ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם
נשמר באזור האישי

שני יסודות – זלדה

  • צוות לב לדעת
צוות לב לדעת
תצוגת כיתה מלאה
שני יסודות – זלדה
לב השיעור
פתיחה
מפגש
מי הם הברוש והלהבה?
התבוננות
אמצעים אמנותיים
הפנמה
שיר ושיחה
אסיף
רואים רחוק רואים שקוף
ביצוא: מאיר בנאי
להבה וברוש
מחשב מקרן
שימו לב! שיעורי ספרות באתר לב לדעת נכתבו על ידי מורים ומדריכים מנוסים ועיקרם הם הצעות הפנמה והשראה. על כל מורה להפעיל שיקול דעת לגבי הוראת התכנים. מאמרים מוסמכים לתכני הבגרות מופיעים רק באתר הרשמי של מפמ"ר ספרות בחמ"ד ד"ר טלי יניב
אלו שני יסודות בנפש האדם מסמלים הלהבה והברוש? מה הם חושבים אחד על השני? וכיצד הם חיים זה עם זה?
לב השיעור: טירוף ואיפוק
פתיחה: אסוציאציות

נכתוב על הלוח את המילים להבה וברוש, ונבקש מהתלמידים שיעלו אסוציאציות שונות למילים הללו.

מפגש: מי הם הברוש והלהבה?

נקרא את השיר-

שני יסודות  /  זלדה
הַלֶּהָבָה אוֹמֶרֶת לַבְּרוֹש
כַּאֲשֶׁר אֲנִי רוֹאָה
כַּמָּה אַתָּה שַׁאֲנָן
כַּמָּה עוֹטֶה גָאוֹן
מַשֶּׁהוּ בְּתוֹכִי מִשְׁתּוֹלֵל
אֵיךְ אֶפְשָׁר לַעֲבֹר אֶת הַחַיִּים
הַנּוֹרָאִים הָאֵלֶּה
בְּלִי שֶמֶץ שֶל טֵרוּף
בְּלִי שֶמֶץ שֶל רוּחָנִיּוּת
בְּלִי שֶמֶץ שֶל דִּמְיוֹן
בְּלִי שֶמֶץ שֶל חֵרוּת
בְּגַאֲוָה עַתִּיקָה וְקוֹדֶרֶת.
לוּ יָכֹלְתִּי הָיִיתִי שׂוֹרֶפֶת
אֶת הַמִּמְסָד
שֶׁשְּׁמוֹ תְּקוּפוֹת הַשָּׁנָה
וְאֶת הַתְּלוּת הָאֲרוּרָה שֶׁלְּךָ
בָּאֲדָמָה, בָּאֲוִיר, בַּשֶּׁמֶשׁ, בַּמָּטָר וּבַטַּל.
הַבְּרוֹש שוֹתֵק,
הוּא יוֹדֵעַ שֶׁיֵּשׁ בּוֹ טֵרוּף
שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חֵרוּת
שֶׁיֵּשׁ בּוֹ דִמְיוֹן
שֶׁיֵּשׁ בּוֹ רוּחָנִיּוּת
אַךְ הַשַּׁלְהֶבֶת לֹא תָבִין
הַשַּׁלְהֶבֶת לֹא תַאֲמִין.
  • מהן תכונות הברוש ומהן תכונות השלהבת עפ”י השיר?
  • מיהם הברוש והשלהבת?

כאן מעלים התלמידים אפשרויות שונות: שני סוגי בני אדם, אותו אדם בזמנים שונים של חייו, מינון שונה באישיות של אותו אדם, ודת לעומת חילוניות ומביאים דוגמאות שונות.

שאלה בזוגות או במליאה (תלוי בכיתה ובזמן המוקצב. עדיף להגיד בזוגות ולהביא כמה דוגמאות למליאה, כך כולם מבצעים את המטלה) –

  • האם אתה ברוש או שלהבת ובמה זה מתבטא? אם אתה ברוש מה אתה חושב על אנשים שהם “שלהבת” ולהפך?
התבוננות: אמצעים אמנותיים

נלמד את השיר לעומק, ונתייחס לאמצעים האמנותיים הבאים: (מתוך האתר של אלוני יצחק)

לשון ציורית– הלהבה והברוש. מקור הלהבה ביסוד האש ומקור הברוש ביסוד האדמה. מדובר בשני יסודות חזקים המייצגים רבדים שונים באישיות האדם. הלהבה מטאפורית ליסוד המתפרץ שבאדם והברוש מטאפורי ליסוד המאופק של האדם. השניים משלימים זה את זה, אך גם מתעמתים זה עם זה. בכל סיטואציה נתונה נדרש האדם להכריע בין היסוד הדוחק בו להגיב, לפעול, להשתולל לבין היסוד העוצר בו, המעודד אותו להבליג ולשתוק.

מטאפורה– “הממסד ששמו תקופות השנה”. הממסד הוא סמל הסדר, הארגון, הקביעות והשמרנות. כינוי הממסד בשם תקופות השנה מחזק את משמעותו של הגוף הזה האחראי על שמירת גבולות המסגרת המכילה בתוכה את החיים. הרצון לשרוף את הממסד מעיד על הדחף למרד, שקיים במהות הלהבה.

אנאפורה– (= מילה או צירוף מילים החוזרים בראשי שורות רצופים). “בלי שמץ של…” לעומת “שיש בו”. האנאפורה הראשונה מדגישה את תדהמת הלהבה שמתקשה להבין כיצד מסוגל הברוש לעבור את החיים בלי שמץ של טירוף, רוחניות, דמיון וחירות – כאשר הדגש הוא על המילה “שמץ”, כלומר קצת מכל אלו. האנאפורה השנייה מדגישה את ביטחונו של הברוש שיודע “שיש בו” טירוף, חירות, דמיון ורוחניות. באמצעות האנאפורה מודגש העימות בין שני היסודות השונים.

ניגוד והשלמה– בין הלהבה והברוש קיימים יחסים של ניגוד והשלמה. לכאורה, קיים ניגוד במהותם (היא משתוללת – הוא שותק), אך למעשה הם מהווים שני צדדים לאותו המטבע. בשניהם קיימים הטירוף, הרוחניות, הדמיון והחירות – אך הם מביעים אותם בדרכים שונות. ההשלמה ביניהם מתבטאת באיזון הנעשה בין התפרצות לאיפוק.

(אפשר להדגים את ההשלמה ביניהם ע”י ציור סכמטי של להבה וברוש על הלוח, הם נראים כמעט אותו דבר)

כמו כן, ניתן להקריא לתלמידים את הסיפור המיתולוגי על איקרוס ודדלוס ולדון בבקשת החופש והמרחב מול סכנות החיים.

בהקשר זה אפשר לציין או להביא את השיר עוף גוזל שהם מכירים היטב, וגם בו מצוי המתח בין היציאה לחיים, המרחבים ופרישת הכנפיים לבין “גור לך יש נשר בשמים” שמסמל את הסכנות השונות.

הפנמה: שיר ושיחה

נשמיע את השיר רואים רחוק רואים שקוף:

רואים רחוק רואים שקוף
ביצוע: מאיר בנאי
מילים: יענקל’ה רוטבליט
לחן: שמוליק קראוס
צר היה כל כך
הייתי אז מוכרח
לפרוש כנפיים ולעוף
אל מקום שבו
אולי כמו הר נבו
רואים רחוק רואים שקוף.
בן אדם כעץ שתול על מים
שורש מבקש
בן אדם כסנה מול השמיים
בו בוערת אש.
אז דרכי אבדה
חיי היו חידה
צמא כמו הלך במדבר
אל מילת אמת
שכוח בה לתת
לשאת פנים אל המחר.
בן אדם…
בערה בי אש
יצאתי לבקש
ימים סערתי כסופה
שבתי אל ביתי
למצוא שאת איתי
עד בוא הדרך אל סופה.
בן אדם…
  • מה הקשר בין שני השירים?

גם בשיר זה יש אש לעומת עץ שתול על מים, חיפוש מול שורשים, פרישת כנפיים לעומת קשר עם הבית או עם אדם אהוב. (אפשר לשאול- עם איזו שורה אתם מזדהים, וכך  לפתח נושא זה שמאפיין מאוד את גיל ההתבגרות.)

ניתן לחזור שוב לדיון על להבה וברוש, (ניתן לחזור לשיחה בזוגות ולאחר מכן שיתוף במליאה) ולשאול-

  • האם אתם להבה או ברוש? האם יש בכם את שני היסודות יחד? מה נראה שאתם כלפי חוץ ומה קיים בפנים?
  • מה אתם חושבים זה על זה? או כיצד שני היסודות חיים בתוככם יחד?

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!