ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם
נשמר באזור האישי

מחלוקות – חלק ג’: תרבות המחלוקת

  • עפרה ליפשיץ
עפרה ליפשיץ
תצוגת כיתה מלאה
מחלוקות – חלק ג’: תרבות המחלוקת
לב השיעור
פתיחה
מפגש
התבוננות
הפנמה
אסיף
מסכת אבות פרק ג משנה א
עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל אוֹמֵר:
הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלֹשָׁה דְּבָרִים וְאֵין אַתָּה בָּא לִידֵי עֲבֵרָה:
דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן.
מֵאַיִן בָּאתָ? מִטִּפָּה סְרוּחָה;
וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ? לִמְקוֹם עָפָר רִמָּה וְתוֹלֵעָה.
וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן? לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

 

מסכת עדויות פרק ה משנה ו
עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל הֵעִיד אַרְבָּעָה דְּבָרִים.
אָמְרוּ לוֹ: עֲקַבְיָא,
חֲזֹר בָּךְ בְּאַרְבָּעָה דְּבָרִים שֶׁהָיִיתָ אוֹמֵר,
וְנַעַשְֹךָ אַב בֵּית דִּין לְיִשְֹרָאֵל.
אָמַר לָהֶן: מוּטָב לִי לְהִקָּרֵא שׁוֹטֶה כָּל יָמַי,
וְלא לֵעָשׁוֹת שָׁעָה אַחַת רָשָׁע לִפְנֵי הַמָּקוֹם;
שֶׁלֹּא יִהְיוּ אוֹמְרִים: בִּשְׁבִיל שְֹרָרָה חָזַר בּוֹ.

משנה ז

בְּשָׁעַת מִיתָתוֹ אָמַר לִבְנוֹ:
בְּנִי, חֲזֹר בָּךְ בְּאַרְבָּעָה דְּבָרִים שֶׁהָיִיתִי אוֹמֵר.
אָמַר לוֹ: וְלָמָּה לא חָזַרְתָּ בָּךְ?
אָמַר לוֹ: אֲנִי שָׁמַעְתִּי מִפִּי הַמְרֻבִּים, וְהֵם שָׁמְעוּ מִפִּי הַמְרֻבִּים;
אֲנִי עָמַדְתִּי בִּשְׁמוּעָתִי, וְהֵם עָמְדוּ בִּשְׁמוּעָתָן;
אֲבָל אַתָּה שָׁמַעְתָּ מִפִּי הַיָּחִיד וּמִפִּי הַמְרֻבִּין,
מוּטָב לְהַנִּיחַ דִּבְרֵי הַיָּחִיד וְלֶאֱחוֹז בְּדִבְרֵי הַמְרֻבִּין.
אָמַר לוֹ: אַבָּא, פַּקֵּד עָלַי לַחֲבֵרֶיךָ.
אָמַר לוֹ: אֵינִי מְפַקֵּד.
אָמַר לוֹ: שֶׁמָּא עִלָּה מָצָאתָ בִּי?
אָמַר לוֹ: לָאו,
מַעֲשֶֹיךָ יְקָרְבוּךָ וּמַעֲשֶֹיךָ יְרַחֲקוּךָ.

 

שימו לב! המשנה בעדויות ה', ו', שבה עוסק רוב השיעור, מורכבת מחלקים שונים, שכל אחד מהם לעצמו וגם הקשרים ביניהם ניתנים לפרשנויות שונות. בשיעור זה לא נכנסנו לפרטי ארבעת הדברים בהם חלק עקביא על חכמים, וגם לא לדברי עקביא "דוגמא השקוה", לנידוי שהגיע או שלא הגיע בעקבותיו ולמשמעויותיו, אלא ביקשנו ללמוד על השאלה העקרונית מתי נכון להחזיק במחלוקת. סוגיית הנידוי יכולה להיות בפני עצמה פתח לדיונים אחרים הקשורים במחלוקת, בגבולותיה ובדרך שבה נכון לנהל מחלוקת.
בשיעור זה נעסוק בדמותו של עקביא בן מהללאל ובמחלוקתו עם חכמים במסכת עדיות, וננסה להתבונן דרכה בסוגיית המחלוקת באופן כללי.
לב השיעור: מתי נכון לחלוק?

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!