ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם
נשמר באזור האישי

יומא, פרק ח’: הכפרה על העברות ביום הכיפורים (חלק א’)

  • צוות לב לדעת
צוות לב לדעת
שימו לב! הערה: שיעור זה הוא חלק ממערך. • שיעור ראשון- יתמקד במושגים עברות שבין אדם לחברו, עבירות שבין אדם למקום, לרצות את חברו. • שיעור שני- יתמקד בהבנת והפנמת מושג הכפרה והטהרה כחלק מתהליך של התחדשות.
ישנם שני סוגים של עבירות: עבירות בין אדם לחברו, התלויות בכך שהאדם ירצה את חברו, ועברות בין אדם למקום שעליהם יום הכיפורים מכפר.
לב השיעור: כיצד ומדוע ירצה את חברו?
פתיחה: אסוציאציות למילה 'עברה'

נכתוב במרכז הלוח את המילה ‘עברה’. ונבקש מהתלמידים להעלות אסוציאציות לעבירות שהם מכירים. נרשום את האסוציאציות על הלוח בשני טורים נפרדים על פי החלוקה: עברות שבין אדם לחברו, ועבירות בין אדם למקום. (יש לשים לב שהתלמידים מבינים את הביטוי בין אדם למקום).

מפגש: לימוד המשנה, הדגשת והסבר המושגים

נחלק לתלמידים את המשנה:
מסכת יומא פרק ח’ משנה ט’
עברות שבין אדם למקום – יום הכיפורים מכפר;
עברות שבין אדם לחברו – אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו.
את זו דרש רבי אלעזר בן עזריה:
“מכל חטאתיכם, לפני ה’ תטהרו” (ויקרא טז, ל) –
עבירות שבין אדם למקום – יום הכיפורים מכפר;
עברות שבין אדם לחברו – אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו.
אמר רבי עקיבה:
אשריכם ישראל, לפני מי אתם מטהרין? מי מטהר אתכם?
אביכם שבשמיים, שנאמר: “וזרקתי עליכם מים טהורים, וטהרתם” (יחזקאל לו, כה).
ואומר: “מקוה ישראל ה’ ” (ירמיהו יז, יג) –
מה מקוה מטהר את הטמאים, אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל.

התלמידים יקראו את המשנה באופן עצמאי. וידגישו את המילים ‘בין אדם לחברו’ בצבע אחד ואת המילים ‘בין אדם למקום’ בצבע שני.
לאחר הקריאה העצמאית, נקרא שוב את המשנה ונסביר את המושגים ‘בין אדם לחברו’ ו ‘בין אדם למקום’ באמצעות הדוגמאות על הלוח.
נדון יחד עם התלמידים במשמעות הביטוי המופיע בתחילת המשנה – ‘ירצה את חברו’.
• מה הכוונה בביטוי זה?
• איך מרצים את החבר?
• למה לדעתכם זה המדד?

התבוננות: שאלות ומשימות לדיון בכיתה או לעבודה אישית

נשאל את התלמידים את השאלות הבאות. ניתן לערוך דיון בכיתה סביב השאלות או לתת אותן כעבודה אישית לכתיבה במחברת:
• תנו שתי דוגמאות נוספות לעבירות שבין אדם לחברו, ושתי דוגמאות לעברות בין אדם למקום.
• הסבירו, כיצד אפשר לרצות חבר שפגעת בו?
• נסחו סיסמה שמעודדת ילדים לרצות את החברים לפני יום הכיפורים.
• תארו מקרה אחד שבו התפייסתם עם חבר לאחר ריב שהיה ביניכם.
• מדוע לדעתך יום הכיפורים לא מכפר על עבירות שבין אדם לחברו ללא בקשת סליחה מהחבר?

הפנמה: משימה בחברותא ומשימה אישית

משימה א:
כל חברותא תקבל רשימה של פעלים המתארים מעשים לא טובים (להרביץ, לצעוק, לכעוס, ללכת מכות, לבעוט, להעליב ועוד) ומולם רשימה של דמויות מהחיים שלנו. התלמידים יכתבו משפטים בעזרת מאגר המילים, שמתארים מקרים מהחיים שלדעתכם צריך לכפר עליהם ולבקש עליהם סליחה.
משימה ב:
נזמין את התלמידים להיזכר במקרה שבו נפגענו מאוד מחבר או בן משפחה. לאחר מכן נשאל אותם את השאלות הבאות ונבקש מהם לענות עליהן באופן אישי במחברת.
• האם אנחנו מעוניינים לסלוח לאחרים?
• האם בקשת הסליחה של החבר יוצרת בינינו קרבה?
• אילו רגשות בקשת הסליחה מעוררת בנו ?

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!