ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם
נשמר באזור האישי

בראשית ד, אחים ואחאות בספר בראשית – קין והבל

פתיחה: קין והבל

נבקש מהתלמידים לספר מה הם יודעים על קין והבל. נזמין אותם לנסות לתאר את הקשר ביניהם.

מפגש: קריאת הפסוקים

נחלק לתלמידים דף ובו פרק ד’, כשהוא מנוקד. נבקש לסמן בדף, תוך כדי קריאה של המורה, את חלוקת הקטע (א’- ט”ז) לקטעי משנה. לאחר מכן נקיים דיון קצר על החלוקה המוצעת. (חלוקה אפשרית: א’-ה’; ו’-ז’; ח’; ט’-ט”ז).

נבקש לסמן בצבעים שונים כל אחת מ”הנפשות הפועלות” המופיעות בקטע. נקיים דיון על המסקנות הנובעות מתשומת הלב לנפשות הפועלות. כמה מחשבות בעקבות הדברים:

  • יש מקומות בהם קין קודם להבל ויש מקומות בהם הבל קודם לקין.
  • הקב”ה לא נזכר בפסוק ח’. אולי קשור לבחירה החופשית של האדם

התבוננות: האם יש דרך חזור?

נעמד על הלוח את הפסוקים בהם יש שינוי בסדר הופעתם של קין והבל. נשים לב לדברים הבאים:

  • תיאור סדר הלידה-מהלך טבעי ללא יכולת בחירה  וללא יכולת השפעה של קין או הבל.
  • תיאור העיסוקים- השוואה בין התכונות הנדרשות לעובד אדמה לאלו  נדרשות מרועה צאן.
  • תיאור הבאת המנחה: קין הוא בעל היוזמה ולכן קודם להבל.
  • תיאור קבלת הקרבן על ידי הקדוש ברוך הוא-הקדמת הבל לקין מחייבת עיון מחודש באופן הבאת הקורבנות. הסבר הביטוי “ויהי מקץ ימים”-סיבה טכנית ולא רצון או צורך פנימיים. חוסר הסימטריה הבולט בתיאור הבאת הקורבנות וההשוואה בין תיאורי הקרבנות מביאים למסקנה, שקין הביא “מן הגורן ומן היקב”, בלא בחירה. הבל לעומתו  בחר את הצאן המשובח.
  • התוצאה גם היא מתוארת בצורה א-סימטרית: “וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו.” אין אנו מיודעים אודות תגובתו של הבל.

שאלות שיכולות לעלות סביב הסיפור של קין והבל- כשאת/ה מרגיש/ה מקופחת, כיצד את/ה נוהג/ת? האם לקין היתה סיבה לדיכאון? כעס? קנאה?

נעסוק בשאלת תפקיד פסוק ז’: הכוונה של ה’ לגבי התגובה הרצויה.

נחלק את דף המקורות ונעיין ביחד במקורות 2-4 (רש”ר הירש בראשית ד’, ז’; ואתה תמשול בו/חנן פורת;   ספורנו בראשית ד’, ו’ ד”ה: “ולמה נפלו פניך”).

נבקש מהתלמידים לסמן  בדף העזר של הפסוקים העוסקים בתיאור המאורעות ושל אלה המתארים דו שיח או נאום. נשים לב לדברים הבאים:

  • מרבית הפסוקים עוסקים בשיחה.
  • הפסוקים שעוסקים בתיאור המאורעות ממעטים בפרטים.

ננסה להבין מה המסר שיכול לעלות מהנקודות האלה.

קין בחר להגיב ברצח. תגובת ה’ לא מאחרת. בעקבות קריאה חוזרת של הפסוקים נדון בשאלת התמודדות האדם עם תוצאות מעשיו ולקיחת אחריות עליהם. נבקש מהתלמידים לעיין במקור 5, הלקוח מתוך: מדרש תנחומא (ורשא) פרשת בראשית, ולערוך רשימה של ניסיונות הצטדקותו של קין. נראה שהתגובות שלו הן תגובות אופייניות לחוטאים: בריחה, האשמה, טענת חוסר ידיעה, “מנין לך?”, הודאה, ניסיון לבקשה בהקלה בעונש.

קין הודה בחטאו. לכן יש מקום להקלה בעונשו.

לכל אדם ניתנה היכולת לכבוש את היצר לפני המעשה. אם טעה יש  ביכולתו לתקן ולחזור בתשובה לאחר המעשה.

הפנמה: מה עוזר לנו לתקן?

ננסה לחשוב מה יכול לעזור לנו לתקן גם כשאנחנו במקום נמוך ורחוק מאוד

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!