ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם
נשמר באזור האישי

ביכורים, פרק ג’ משניות ב’ – ג’: החוויה בעשיית מצווה

  • צוות לב לדעת
צוות לב לדעת
תצוגת כיתה מלאה
ביכורים, פרק ג’ משניות ב’ – ג’: החוויה בעשיית מצווה
לב השיעור
פתיחה
מפגש
לימוד המשנה במליאת הכיתה
התבוננות
לימוד בחברותות, מילוי טבלה ודיון בכיתה
הפנמה
אסיף
יצירה דרמה
בשיעור שלפנינו נלמד על מעלתה של יצירת חוויה משמעותית כחלק מקיום המצווה. החוויה בקיום המצווה מאפשרת לאדם להיקשר למצווה, ולהרגיש את היותה חלק משמעותי ממהותו. הפסוק מתאר את חווית השמחה בעבודת ה' כמהותית לקיום המצווה.
לב השיעור: מה חשיבות החוויה בקיום מצווה?
פתיחה:

אפשרות 1- אפשרות חוויתית: כיון ששיעור זה יתמקד בחוויה מסביב למצווה לכן גם בפתיחה והזמנה ללימוד ניצור סוג של חוויה. כהכנה לשיעור יבקש המורה מהתלמידים להכין בבית טנא קטן עם פירות.

בפתיחת השיעור התלמידים יעמדו עם הטנא על כתפיהם ובתהלוכה סביב הכיתה ישירו את השיר סלינו על כתפינו ויסיימו במילים “קומו ונעלה ציון אל בית אלוקינו”(מתוך המשנה).

לאחר מכן נשאל את התלמידים איזה פירות הביאו בטנא ומה היו הסיבות שבחרו דווקא בפירות אלה.

אפשרות 2- אפשרות לא חוויתית:  נשאל בכיתה אילו מצוות אנחנו עושים בשמחה ובהנאה ובאילו מצוות אנו מרגישים את העול. (אפשר להביא גם רשימה של מצוות כגון: סוכות , חנוכה , בר מצוה , קריאת מגילה לעומת : ברכת המזון, תפילה, צום יום כיפור, שמיטה) לאחר שנוצרו שתי רשימות הכיתה תייחד ותאפיין כל קבוצה.

מפגש: לימוד המשנה במליאת הכיתה

נקדים ונאמר שהמשנה שנעסוק בה מופיעה במקור כשתי משניות. בכיתה נתייחס אל שתי המשניות יחד כיחידה אחת משום שהן המשך ונושא אחד “החוויה בהבאת ביכורים”.

נקרא יחד עם התלמידים את המשנה ונסביר אותה באופן בסיסי.

כֵּיצַד מַעֲלִין אֶת הַבִּכּוּרִים, כָּל הַעֲיָרוֹת שֶׁבַּמַּעֲמָד מִתְכַּנְּסוֹת לָעִיר שֶׁל מַעֲמָד, וְלָנִין בִּרְחוֹבָהּ שֶׁל עִיר, וְלֹא הָיוּ נִכְנָסִין לַבָּתִּים. וְלַמַּשְׁכִּים הָיָה הַמְמֻנֶּה אוֹמֵר, קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל בֵית  ה’ אֱלֹהֵינוּ:
הַקְּרוֹבִים מְבִיאִים הַתְּאֵנִים וְהָעֲנָבִים, וְהָרְחוֹקִים מְבִיאִים גְּרוֹגְרוֹת וְצִמּוּקִים. וְהַשּׁוֹר הוֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם, וְקַרְנָיו מְצֻפּוֹת זָהָב, וַעֲטָרָה שֶׁל זַּיִת בְּרֹאשׁוֹ. הֶחָלִיל מַכֶּה לִפְנֵיהֶם, עַד שֶׁמַּגִּיעִים קָרוֹב לִירוּשָׁלַיִם. הִגִּיעוּ קָרוֹב לִירוּשָׁלַיִם, שָׁלְחוּ לִפְנֵיהֶם , וְעִטְרוּ אֶת בִּכּוּרֵיהֶם. הַפַּחוֹת, הַסְּגָנִים וְהַגִּזְבָּרִים יוֹצְאִים לִקְרָאתָם. לְפִי כְבוֹד הַנִּכְנָסִים הָיוּ יוֹצְאִים. וְכָל בַּעֲלֵי אֻמָּנִיּוֹת שֶׁבִּירוּשָׁלַיִם עוֹמְדִים לִפְנֵיהֶם וְשׁוֹאֲלִין בִּשְׁלוֹמָם, אַחֵינוּ אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם פְּלוֹנִי, בָּאתֶם לְשָׁלוֹם:

לפי שיקול דעת המורה:

  • יש להסביר לתלמידים את ההבדל בין מי שבא מרחוק או מקרוב לירושלים . הבאים מקרוב יכולים להביא פירות טריים והרחוקים פירות יבשים.
  • הביטויים : פחות, סגנים וגזברים – אילו בעלי תפקידים וממונים בבית המקדש.
  • יש להדגיש בפני התלמידים את העובדה שבעלי אומנויות בירושלים אינם מפסיקים ממלאכתם כדי לעמוד בפני תלמידי חכמים אך כן פוסקים ממלאכתם כדי להקדים שלום למביאי הביכורים שזו מצוה חביבה לשעתה, שוב להדגיש את חביבות המצוה.

 

התבוננות: לימוד בחברותות, מילוי טבלה ודיון בכיתה
הפנמה:

אפשרות א– נדבר עם התלמידים על מצוות ‘בר המצווה’. נשאל אותם מה המצווה בגיל זה, ומה המעשים שנעשים מסביב למצווה. נזמין את התלמידים לספר חוויות אישיות שלהם מחוויות של מצווה.

אפשרות ב– נבקש מכל חברותא לבחור מצווה שאותה היו רוצים להפוך לחווייתית יותר ולחשוב כיצד ניתן לעשות זאת. כל חברותא תכתוב או תצייר את הצעתה.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!