ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם
נשמר באזור האישי

איוב פרק ז – מענה איוב לאליפז

לב השיעור: מה המקום שלנו בעולם? מה התפקיד שלנו?
פתיחה:

מה משותף לעבד, שכיר, חיל (אפשר לצייר על הלוח)? למה הם מצפים?

(משימות שלא הם בוחרים. זמן ידוע מראש. שכר. רוצים ללכת הביתה. שהיום כבר ייגמר)

עבד/ שכיר/ חייל כמשל לחיי האדם- נסו לכתוב משל קצר על החיים שלנו שהנושא שלו הוא עבד/שכיר/ חייל

מפגש: קריאת הפסוקים ועיון בהם

נקרא את הפסוקים ברצף.

אחרי הקריאה הראשונה נעיין בהם בחלקים:

פסוקים א-ב:  שאיפה למנוחה (עבד) ולשכר (שכיר)- מה דעתכם על המשל?

 פס’ ג-ז’: איך איוב עמו מרגיש בתוך העולם שאותו הוא מדמה ליחסי עובד- מעביד?

חייו- “ירחי שוא”- עבודה ללא תועלת. לילותיו- אין מנוחה “לילות עמל”- סבל ויסורים. בקרים- “לבש בשרי רימה” “ויכלו באפס תקווה”-אין תקוה לטוב. יגמרו כאשר יאפס חטו (תקוות) החיים. (הרעיון של זמן קצוב)

 פס’ ח-י: מה אני? אני רק בן אדם. האדם זמני ביותר.

פס’ ט’: “יורש שאול לא יעלה”- חז”ל: איוב כפר בתחיית המתים. אבל לפי ההקשר לא מחוייב.

התבוננות: השוואה בין איוב לתהילים ומקומו של האדם

מה אנוש? מקומו של האדם , בין אדם למקום, על פי איוב ותהילים:

תהילים מזמור ח’:
איוב ז’:
א  לַמְנַצֵּחַ עַל-הַגִּתִּית,    מִזְמוֹר לְדָוִד.
ב  יְהוָה אֲדֹנֵינוּ–    מָה-אַדִּיר שִׁמְךָ, בְּכָל-הָאָרֶץ;
אֲשֶׁר תְּנָה הוֹדְךָ,    עַל-הַשָּׁמָיִם.
ג  מִפִּי עוֹלְלִים, וְיֹנְקִים–    יִסַּדְתָּ-עֹז:
לְמַעַן צוֹרְרֶיךָ;    לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב, וּמִתְנַקֵּם.
ד  כִּי-אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ,    מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעֹתֶיךָ–
יָרֵחַ וְכוֹכָבִים,    אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה.
ה  מָה-אֱנוֹשׁ כִּי-תִזְכְּרֶנּוּ;    וּבֶן-אָדָם, כִּי תִפְקְדֶנּוּ.
ו  וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט, מֵאֱלֹהִים;    וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ.
ז  תַּמְשִׁילֵהוּ, בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ;    כֹּל, שַׁתָּה תַחַת-רַגְלָיו.
ח  צֹנֶה וַאֲלָפִים כֻּלָּם;    וְגַם, בַּהֲמוֹת שָׂדָי.
ט  צִפּוֹר שָׁמַיִם, וּדְגֵי הַיָּם;    עֹבֵר, אָרְחוֹת יַמִּים.
י  יְהוָה אֲדֹנֵינוּ:    מָה-אַדִּיר שִׁמְךָ, בְּכָל-הָאָרֶץ.
יז  מָה-אֱנוֹשׁ, כִּי תְגַדְּלֶנּוּ;    וְכִי-תָשִׁית אֵלָיו לִבֶּךָ.
יח  וַתִּפְקְדֶנּוּ לִבְקָרִים;    לִרְגָעִים, תִּבְחָנֶנּוּ.
יט  כַּמָּה, לֹא-תִשְׁעֶה מִמֶּנִּי;
לֹא-תַרְפֵּנִי, עַד-בִּלְעִי רֻקִּי.
כ  חָטָאתִי, מָה אֶפְעַל לָךְ–    נֹצֵר הָאָדָם:
לָמָה שַׂמְתַּנִי לְמִפְגָּע לָךְ;    וָאֶהְיֶה עָלַי לְמַשָּׂא.
כא  וּמֶה, לֹא-תִשָּׂא פִשְׁעִי–    וְתַעֲבִיר אֶת-עֲו‍ֹנִי:
כִּי-עַתָּה, לֶעָפָר אֶשְׁכָּב;    וְשִׁחַרְתַּנִי וְאֵינֶנִּי.

נציג לתלמידים את ההשוואה בין הפרק שלנו לפרק בתהילים.

נבקש מהתלמידים לנסח במילים שלהם את השאלה הנשאלת בפסוק ה במזמור ובפסוק יז בפרק שלנו.

נחלק את הכיתה לשניים בקש מכל אחד מחלקי הכיתה להגדיר את יחס האדם לאל חלק אחד- בפרק תהילים וחלק שני- בפרק שלנו.

מה תפקיד האדם לפי תהילים?

נסיים בפירוש של מצודת דוד:

מצודת דוד:
חטאתי – ועוד אף אם לו חטאתי מה אני עד שאוכל לפגום בך ועוד הלא אתה נוצר האדם ולמה בראתני להיות נכון לשאתה תפגע בי מכת ידך וכאומר הלא בתחילת בריאתי ידעת כי כן אהיה וכאלו בראתני להנקם בי להיות כמטרה לחץ
ואהיה עלי למשא – תקון סופרים הוא והראוי ואהיה עליך למשא ומוסב על למה שמתני כאומר למה בראתני להנקם בי ולהיות עליך למשא לפגום מה בקדושתך הלא טוב היה העדרי ובלא תקון יאמר שאומר הן קצתי בחיי ולא אוכל לסבול את עצמי ואני עלי למשא והוא מענין לשון מליצה.

מה פרשנות זו מחדשת ומוסיפה לנו על תפקידו ומקומו של האדם?

נחלק דף עבודה  EYOVZלסכם את הנלמד.

הפנמה: מקומי בעולם

כתבו תשובה לתהילים או לאיוב

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!