ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם
נשמר באזור האישי

פסחים ס”ו ע”א: הלל ובני בתירא – הצעה ראשונה להוראת הסוגיא

תצוגת כיתה מלאה
פסחים ס”ו ע”א: הלל ובני בתירא – הצעה ראשונה להוראת הסוגיא
לב השיעור
פתיחה
מפגש
קבוצות לימוד - דפי הנחיה
התבוננות
הפנמה
אסיף
הלימוד יבוסס על לימוד עצמי שיתנהל בקבוצות. המורה יכוון את הלימוד בעזרת דפי עבודה: הדגש הלימודי יהיה על השוואה בין מקורות מקבילים בעזרת שאלות הכוונה. בדרך זו ה'חופש' של התלמידים יתבטא בעיקר בשלב האחרון, בו הם ינהלו דיון ביניהם על משמעותה של הסוגיא. בשלבים הראשוניים הלימוד יהיה מכוון ע"י המורה להבנה מסוימת של משמעות הסוגיא.
לב השיעור: מהי המהפכה של הלל?
פתיחה: הסבר - שיטת ג'יקסו

נפתח ונספר כי בשיעור נלמד בשיטת “ג’יקסו” –  לימוד קבוצתי בסבבים:

נחלק את הכתה לארבע קבוצות (א \ ב  \ ג \ ד) עם מדבקות מספרים (1 \ 2 \ 3 \ 4).

בסבב הראשון כל קבוצה לומדת מקור אחד (תוספתא \ בבלי \ ירושלמי \ מקורות שונים) ועונה על שאלות ההכוונה (כ – 20 דקות).

בסבב השני מתחלקים לקבוצות חדשות (בעזרת מדבקות המספרים: כל מספרי 1 – קבוצה, וכו’) כשבהן בכל קבוצה יש לפחות תלמיד אחד מהקבוצות הקודמות. בשלב זה כל תלמיד יסכם בקצרה את הקטע שלמדו בקבוצתו הקודמת, ולאחר מכן הקבוצה החדשה תערוך השוואה מקיפה על ההבדלים בין המקורות השונים ועל משמעויות בסוגיא – בעזרת שאלות מנחות (25 דקות).

מפגש: קבוצות לימוד - דפי הנחיה

נתחלק לארבע הקבוצות הראשונות.

קבוצה א’ תקבל דף הנחיה  מס’ 1.

קבוצה ב’ תקבל דף הנחיה  מס’ 2.

קבוצה ג’ תקבל דף הנחיה מס’ 3.

קבוצה ד’ תקבל דף הנחיה מס’ 4.

נזמין את התלמידים להעמיק בלימוד לכ – 20 דק’.

התבוננות: קבוצות חדשות - סיכום ושיתוף

נבקש מהתלמידים להתחלק לקבוצות החדשות (כל מספרי 1, כל מספרי 2 וכו’) ולענות יחד על המשימות:

א. סיכום: משתתף אחד מכל קבוצה קודמת (א \ב \ \ג \ ד) יסכם בקצרה (עד 2.5 דקות) את המקור הנלמד בקבוצות.

ב. השוואה בין המקורות:  לאחר שקיבלנו ‘תמונה כללית’ של המקורות – נערוך השוואה בין ההופעות השונות של הסיפור בתוספתא, ירושלמי ובבלי. חברי כל קבוצה קודמת יהיו ‘אחראיים’ על ניתוח המקור שלהם (אין צורך לענות בכתב):

  • מה ה’רקע’ לסיפור בכל אחד מהמקורות?
  • מה ידוע על הלל בתחילת הסיפור (אם ידוע)?
  • האם ‘העזרה’ \ בני בתירא \ זקני בתירא קיבלו מיד את תשובתו של הלל? אם לא – מדוע?
  • האם לבסוף התשובה כן התקבלה? מדוע? מה הביא למינויו של הלל כנשיא?
  • מהו אופי היחסים בין הלל ובני בתירא לאורך הסיפור? מה גרם לכך?
  • מהי ‘שיטת הלימוד’ של הלל ובני בתירא? האם היא מנוגדת? האם יש מעמות להיותו של הלל ‘בבלי’?
  • האם במקור עולה ביקורת כלפי הלל? מהי?

ג. הלל הזקן:

  • מה ידוע לנו על ה’רקע’ לסיפור?
  • כיצד התייחסו זקני בתירה להיותו של הלל בבלי (ע”פ הירושלמי)? מה מוסיפים לנו המקורות של קבוצה ד’ להבנת היחס \ המתח בין בבל לא”י?
  • מהו אופי הלימוד של הלל? ענה בעזרת כל  המקורות השונים שלמדנו.
  • מה הייתה ‘דמותו’ של הלל? ענה בעזרת כל  המקורות השונים שלמדנו.
הפנמה: דיון - מהפכה

נתכנס למליאה כיתית ונדון יחד:

  • מה המסר העולה מהסיפור כפי שהוא מופיע בבבלי?
  • מה המסר העולה מהסיפור כפי שהוא מופיע בירושלמי (ובתוספתא)?
  • האם הלל היה ‘חדשן’ או ‘שמרן’?
  • האם מושגים אלו תמיד מנוגדים?
  • האם יש קשר בין המקור (בבלי \ ירושלמי) ובין יחסו החיובי \ השלילי לחדשנות של הלל?
  • מה הקשר בין דמותו ואופיו של הלל ובין דרך לימודו?
  • כיצד ה’מהפכה של הלל’ בלימוד התורה קשורה לשיטתו ולדמותו?

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!