ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם
נשמר באזור האישי

על עבדות וחרות

  • צהלה סמט
צהלה סמט
תצוגת כיתה מלאה
על עבדות וחרות
לב השיעור
פתיחה
מפגש
שעבוד בעולם המודרני
התבוננות
חרות מפולחן עצמי
הפנמה
ביעור חמץ אישי
אסיף
כולנו עבדים
השיר 'עבדים' של ברי סחרוב

עבדים/ ברי סחרוב

על נהר אספירין ישבנו
במקומות המוכרים
לא שומעים לא רואים
כאילו אנחנו אוויר
עוד מעט יגמר הסרט
בקרוב המציאות
התמונה מטושטשת
והצליל לא ברור

כי כולנו עבדים אפילו
שיש לנו כזה כאילו
פותחים פה גדול
ומחכים לעונג הבא
כולנו מכורים של מישהו
שמבקש עכשיו תרגישו
פותחים פה גדול
ומחכים למנה הבאה

חלונות ראווה יפים פה
זה הכל למכירה
גם אנחנו תלויים
עם פתקי החלפה
אז מה נעשה עם הכעס הזה
מה יהיה עם הקנאה
כולם רוצים להיות חופשיים
אבל ממה א-לוהים ממה

מחיאות כפיים
השיר 'מחיאות כפיים' של אביתר בנאי

 

מחיאות כפיים/ אביתר בנאי

מחיאות כפיים רחוקות
משכו אותי
כמו אחוז כישוף
עבד עבד
לשיר כדי לתת
כדי להידבק
הכאב הוא הזדמנות
להירפא

כשהתאורה נדלקת
אני עומד על הבמה
פתאום האמת בורחת
נחש עומד בפינה
לשלוח אל השמיים
מילה מעומק הלב
עכשיו אני מתחיל חדש
המנגינה סוללת את דרכי
איתה

וזה הלב שלי
ואני לא מוכר
שכחתי מה חשוב
עכשיו אני זוכר
לשיר כדי לתת
כדי להידבק
הכאב הוא הזדמנות
להירפא

'ביעור חמץ' שיר
השיר 'ביעור חמץ' של חנה ניר

ביעור חמץ/ חנה ניר

את כל החמץ

שליבי מאמץ

בימים של סגריר ושל קור,

עם בוא החמה

ביד נכלמה

כעשב שוטה אעקור.

עלבונות שכוחים

בנבכי הכוכים

מרירות שצמחה  במסתור,

מחדרי חדרים

אעלה וארים

ואוציא לחופשי לפי תור.

יעברו אז בסך

רגשות לב מסוכסך

פחד, כעס, קנאה תחרות

וריקה ממטען

אתיישב לשולחן

ואחוג לי את חג החרות.

מחשב מקרן
לקראת חג החרות, שיעור המציף תופעות של עבדות בעידן המודרני ומברר מהי חירות פנימית.
לב השיעור: מהי חרות בעידן המודרני?
פתיחה: מיהו בן-חורין?

נשאל את התלמידים מי הוא עבד? ולהיפך – מי הוא בן חורין?

מפגש: שעבוד בעולם המודרני

נקרא יחד את מילות השיר של ברי סחרוב -‘עבדים’ (אפשר גם להשמיע).

עבדים/ ברי סחרוב

על נהר אספירין ישבנו
במקומות המוכרים
לא שומעים לא רואים
כאילו אנחנו אוויר
עוד מעט יגמר הסרט
בקרוב המציאות
התמונה מטושטשת
והצליל לא ברור

כי כולנו עבדים אפילו
שיש לנו כזה כאילו
פותחים פה גדול
ומחכים לעונג הבא
כולנו מכורים של מישהו
שמבקש עכשיו תרגישו
פותחים פה גדול
ומחכים למנה הבאה

חלונות ראווה יפים פה
זה הכל למכירה
גם אנחנו תלויים
עם פתקי החלפה
אז מה נעשה עם הכעס הזה
מה יהיה עם הקנאה
כולם רוצים להיות חופשיים
אבל ממה א-לוהים ממה

כולנו עבדים אפילו…

השיר מתאר את האדם המודרני שמשועבד ומכור לעונג, כל אחד והעונג שלו. הכוונה מן הסתם במיוחד לשימוש בסמים שלכאורה משחרר את האדם מתחושות שליליות אך יוצר תלות מוחלטת בסם עצמו, עד שהאדם הופך להיות אויר, לא רואה את המציאות כראוי והופך להיות אדם תלוי עם פתק החלפה.

לכאורה העולם המערבי הוא העולם החופשי, בניגוד לעולם השלישי שהוא נראה משועבד. אולם גם אנשי העולם המערבי משועבדים.

  • למה אנו משועבדים בעולם המודרני?

נבקש מהתלמידים תשובות.

אנו משועבדים לצורך במותגים, במעמד חברתי מסויים, בצורך להתרגש – כמו בתכניות ריאליטי שנועדו לרגש את הצופים כדי שלא יחיו את העולם האמיתי. גם ההתמכרות לקפה היא סוג של עבדות. מי שאומר “אני חייב … ואם לא אני לא שולט בעצמי” – זה שיעבוד.

התבוננות: חרות מפולחן עצמי

נעיין במילות השיר ‘מחיאות כפיים’ של אביתר בנאי.

מחיאות כפיים/ אביתר בנאי

מחיאות כפיים רחוקות
משכו אותי
כמו אחוז כישוף
עבד עבד
לשיר כדי לתת
כדי להידבק
הכאב הוא הזדמנות
להירפא

כשהתאורה נדלקת
אני עומד על הבמה
פתאום האמת בורחת
נחש עומד בפינה
לשלוח אל השמיים
מילה מעומק הלב
עכשיו אני מתחיל חדש
המנגינה סוללת את דרכי
איתה

וזה הלב שלי
ואני לא מוכר
שכחתי מה חשוב
עכשיו אני זוכר
לשיר כדי לתת
כדי להידבק
הכאב הוא הזדמנות
להירפא

גם השיר של אביתר בנאי מדבר על חווית עבדות. הזמר שעומד על הבמה משועבד לצורך בקהל עד שהאמת בורחת ואין לו מילים מעומק הלב. כשהוא מודע לדבר הוא מצליח לשלוח את השמים מילה מעומק הלב ולא למכור את ליבו. מן הסתם השיר הזה מתאר את החוויה מעולם של חוזר בתשובה.

  • אז מה זה להיות חפשי? להיות בן חורין?

נערוך דיון.

אדם חפשי שאין עליו עול חיצוני הוא אדם שפועל על פי צו מצפונו וערכיו ולא על-פי תכתיב חיצוני.

לעיתים הגבול בין חפשי למשועבד הוא דק מאד ועל האדם להיות נאמן לעצמו ולבחון האם באמת הוא שולט במצב או שהוא נשלט.

  • האם רגשות הם בתחום העבדות או החירות?

כשהאדם אינו מובל על ידי הרגשות שלו ללא בקרה, הוא חופשי, אך יש רגשות שמשתלטים על האדם והוא אינו חפשי מהם – כעס, קנאה, תחרות וכדומה.

  • זוגיות ואהבה – האם זו חירות או עבדות?

זוגיות שבה האדם מביא את עצמו לידי ביטוי, יש בה כבוד הדדי והתחשבות, יש בה אחריות שמגיעה מתוך בחירה היא זוגיות שמביאה את האדם להיות בן חורין. אך יש גם זוגיות אחרת שיש בה שיעבוד ויש לשים לב באיזו זוגיות אני נמצאת.

בעידן הנוכחי, לא רק כוכבי תרבות, אלא גם אנשים מן השורה, במידה רבה ‘עומדים על הבמה’ – ברשתות החברתיות ובאפליקציות התמונות. לכן התחושות שמביע אביתר בנאי בשירו יכולות להיות מאוד רלוונטיות עבור כל אחד: כל אדם צריך לתת את הדעת על הצורך בתשואות ומשוב חיובי בלתי פוסק (‘לייקים’) שגם הם שיעבוד. יש לשים לב להבדל בין עידוד ומשוב חיובי בינאישי לבין מחמאות פומביות ופרסום-עצמי.

עבודת ה’ ושמירת מצוות יכולים להביא לידי חרות: חרות משעבוד ליצר ולנורמות, וביטוי של העולם הפנימי החזק שיש בי.

הפנמה: ביעור חמץ אישי

ביעור חמץ/ חנה ניר

את כל החמץ

שליבי מאמץ

בימים של סגריר ושל קור,

עם בוא החמה

ביד נכלמה

כעשב שוטה אעקור.

עלבונות שכוחים

בנבכי הכוכים

מרירות שצמחה  במסתור,

מחדרי חדרים

אעלה וארים

ואוציא לחופשי לפי תור.

יעברו אז בסך

רגשות לב מסוכסך

פחד, כעס, קנאה תחרות

וריקה ממטען

אתיישב לשולחן

ואחוג לי את חג החרות.

נשתמש בשיר של חנה ניר כמזנק (טריגר) למשימת הפנמה:

אילו רגשות הייתם אתם רוצים לעקור ו’להוציא לחופשי’ כדי לבוא לשולחן הסדר בלב נקי ממטען?

כל אחד יכתוב לעצמו ומי שרוצה ישתף.

אסיף: למצוא חרות פנימית

פתחנו בחשיבה על מהות העבדות והחרות. באמצעות השיר ‘עבדים’ של ברי סחרוב הצפנו סוגי עבדות שנוצרו בעולם המודרני והבנו כי מצב עבדות אינו קשור בהכרח לכפיה חיצונית או תנאי חיים מגבילים וכי יש גורמים משעבדים רבים שהם פנימיים. המשכנו לברר את חוויית העבדות ומהות החרות בעקבות שירו של אביתר בנאי ‘מחיאות כפיים’. סיימנו בכתיבה אישית ובירור, מהם הגורמים הרגשיים והחברתיים המשעבדים אותנו בעקבות השיר ‘ביעור חמץ’.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!