ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם

נפרדנו כך- לאה גולדברג

מחשב מקרן
שימו לב! שיעורי ספרות באתר לב לדעת נכתבו על ידי מורים ומדריכים מנוסים ועיקרם הם הצעות הפנמה והשראה. על כל מורה להפעיל שיקול דעת לגבי הוראת התכנים. מאמרים מוסמכים לתכני הבגרות מופיעים רק באתר הרשמי של מפמ"ר ספרות בחמ"ד ד"ר טלי יניב
פעמים רבות בחיים אנו נפרדים מאנשים יקרים. פרידה היא בדרך כלל דבר שקשה מבחינה רגשית, ואם לא נעשתה מרצון היא קשה אף יותר. לחלק מבני הנוער יש חבר או חברה בגיל התיכון, ולפעמים גם הם מתנסים בפרידה. שיר זה עוסק בפרידה בין זוג אוהבים.
לב השיעור: גילוי רגש בפרידה
פתיחה: רגשות בעת פרידה

נבקש מהתלמידים לחשוב על פרידה שהם חוו בחייהם, חבר, חברה, בן/בת זוג. (ניתן גם לחשוב על דמות מספר או סרט שחוותה פרידה)

  • מהם הרגשות שעולים בזמן פרידה מאדם אהוב?
  • איך אתם מגיבים מבפנים ומבחוץ לפרידה?
מפגש: תגובה למשפט בשיר

נקרא את השיר-

נפרדנו כך / לאה גולדברג
נפרדנו כך,
היטב היטב חרה לי
הערפל ביננו כחומה
זאת הטיפה
שעל ידי נותרה לי
טיפת סגריר ודאי היא,
לא דמעה.
לדור הזה
הבכי הוא כלימה
הוא לא יבכה
על אהבה גוססת
ביום הדין
ובלילות החסד
אדיש וגא
הוא לא יוריד דמעה.
נפרדנו כך:
הרחוב המה המה
דחפני איזה הלך
ומנגד הערפל תלוי כהינומה.
מאין בליבי חדווה חוגגת,
אולי בכל זאת
זו היתה דמעה

נבקש מכל תלמיד לבחור שורה או ביטוי מהשיר שמצא חן בעיניו ולכתוב אותו על דף. מתחת לשורה לכתוב כל מה שעולה בדעתו באותו רגע- זיכרון, תמונה, מילה, אסוציאציה, רגש וכן הלאה. נזמין את מי שרוצה לשתף.

בדרך זו נשיג חיבור של התלמידים אל השיר וכן יתברר תוכנו של השיר.

התבוננות: אמצעים אמנותיים + סונטה

דיון: נדון האמצעים האמנותיים הקיימים בשיר.

מוטיב הדמעה – מוטיב הדמעה הוא מרכזי בשיר, כי הדמעה היא ביטוי לצד הפנימי, הרך של האדם.

חזרה: היטב היטב חרה לי.

ארמז: “היטב חרה לי עד מוות…” (יונה ד’ / ט’)- ממחיש את עוצמת הכעס

דימוי: הערפל בינינו כחומה, הערפל תלוי כהינומה מעֵבר לתפקיד ההמחשה, מדגיש הדימוי את המהֲפך שמתחולל בדוברת.

האנשה: חדווה חוגגת, לחדוָה יישות מִֹשֶּלָהּ, והיא מאֲפילה על כל רגש אחר שמתואר בשיר.

 יגוד: ביום הדין ובלילות החסד, היטב חרה לי מול חדווה חוגגת.

 

עבודה בזוגות:

כל זוג יספר זה לזה על פרידה שהייתה לו או ששמע עליה, ומה קרה בסופה. לאחר מכן נשאל-

  • סיום השיר שלנו: אופטימי? פסימי?

האם זהו סיום אופטימי, בגלל שיש תקווה שהאהוב מרגיש גם הוא צער ואז אולי תיתכן פגישה מחודשת בעתיד? (ואולי אפילו חתונה) או שזהו סיום אירוני, השמחה היחידה היא על יכולתו של האהוב לחוש צער כמו שחשה הדוברת?

 

מבנה השיר: לימוד על הסונטה ותפקידה בשיר:

כתיבת שיר במבנה של “סונטה” היא צורה עתיקה (רנסאנס-איטליה) לכתיבת שיר (בעיקר שירי אהבה), שיש בה שמירה על כללי כתיבה נוקשים וקפדניים מאד: בשיר 14 שורות, בית א’ 4 שורות, בית ב’ 4 שורות, בית ג’ 3 שורות, בית ד’ 3 שורות. לשיר חייב להיות משקל מסוים וחריזה קבועה. הסונטה נחשבה לצורה מושלמת וכונתה בעברית ” שיר זה”ב “. (זהב=בגימטרייה 14 )

גולדברג המציאה צורת סונטה חדשה בת 13 שורות: 4+4+3+2 וקראה לה סונטת אהב”ה. (אהבה= בגימטריה 13). גולדברג כתבה כאן מחזור שיש בו שני שירים, תחת הכותרת: שירי אהב”ה.

השיר שלפנינו הוא השני. השיר בנוי במתכונת מוקפדת, מאופקת ומדויקת של סונטה אך צורה מדויקת זו, נשמרה בעבר דווקא לכתיבת שירי אהבה מלאי רגש. גם התוכן של השיר עוסק במתח שבין גילוי רגש לבין איפוק וחוסר רצון או חוסר יכולת לבטא רגשות עזים כמו אהבה ופרידה.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!