ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם

כף היד- ויסלבה שימבורסקה

  • צוות לב לדעת
צוות לב לדעת
תצוגת כיתה מלאה
כף היד- ויסלבה שימבורסקה
לב השיעור
פתיחה
תמונות - ידיים
מפגש
התבוננות
הפנמה
אסיף
שימו לב! מטרות לשוניות: • נתמודד עם הבנת משמעותו של השיר דרך פיענוח והיכרות עם האמצעים האמנותיים בו (הישג 6). • ניישם את ההבנות שגיבשנו במהלך השיעור במשימת מסכמת כתיבה הביתה (הישג 2 ). • בנוסף, כאפשרות להעמקה, נשווה את השיר לאגדת חז"ל ידועה: "חלב הלביאה". (בהלימה להישג 7).
השיר "כף יד" הוא שיר טעון העוסק, בין היתר, ביכולתו של האדם לבחור בין רע מוחלט וטוב. המטונימיה של כף היד כמייצגת את האדם כולו היא מפתח בהבנת השיר, ודרך ההיכרות איתה נעלה שאלות על בחירה וכוחות אחרים הטמונים בנו ומשפיעים עלינו.
לב השיעור: מה כוחו של האדם בבחירה בין טוב ורע?
פתיחה: תמונות - ידיים

נחלק לתלמידים דף תמונות, ובו תמונות שונות של ידיים.

נבקש מכל תלמיד לבחור ארבע תמונות ולכתוב לידן איזה רגש הן מבטאות, לתחושתו.

לאחר העבודה האישית נאפשר שיתוף קצר של כמה תלמידים שיספרו על המילים אותן כתבו, נכתוב אותן על הלוח ונציף כך את מנעד הרגשות הרחב שהידיים יכולות להביע.

מפגש: שיר - כף היד

נזמין את התלמידים לקרוא יחד שיר קצר של ויסלבה שימבורסקה: כף היד (באתר מדרשת). (וזאת כמובן הזדמנות טובה לספר לתלמידים מעט על המשוררת וההקשר התרבותי מתוכו יצרה, ועוד).

במהלך הקריאה, נבקש מהתלמידים לרשום לעצמם את הפרטים שמלמד אותנו השיר על תכונות כף היד שלנו.

  • מה מלמד אותנו השיר על כף היד?

אחרי שיסמנו התלמידים את הפרטים האנטומיים המתוארים בשיר, נשאל שוב:

  • האם באמת זה מה שמבקש השיר ללמד אותנו על כף היד שלנו?

נזמין את התלמידים לקריאה נוספת בשיר.

התבוננות: דיון - בחירה

נדון:

  • מדוע לדעתכם חשוב כל כך למשוררת לנקוב במספר המדוייק של העצמות והשרירים שביד שלנו?
  • ואם המספר עצמו חסר משמעות, איזה עוד תפקיד יכול להיות לבחירה להקדיש לפירוט הזה חלק נכבד כל כך מהשיר הקצר הזה?

נאסוף את תשובות התלמידים, ונספר להם על ההרחקה כמפתח להבנת השיר. הרעפת המידע הבלתי חיוני הזה תפקידו בראש ובראשונה, להרחיק אותנו מהנושא הטעון בהרבה שבו עוסק השיר.

נזמין את התלמידים להתחלק לזוגות ולקרוא שוב את  השיר כמו חידה. לנסות להבין:

  • איזה חלק למעשה הוא לב ליבו של השיר.
  • על מה כל המידע בתחילת השיר מנסה לכפות?

ומשנזהה יחד את לב ליבו של השיר, נדון:

  • מה משמעות הדברים?
  • מה מנסה המשוררת לומר לנו על הכח שבכף היד?

במהלך הדיון נרחיב מעט על הספר מיין קאמפף, מתוך הידע הכללי של התלמידים.

  • מה המשמעות של הבחירה דווקא בשני הספרים הללו?
  • מה מבקשת המשוררת להגיד לנו?

כיוון שהשיר הוא סוג של כתב חידה, עמוס הרחקות, נפרש יחד:

  1. כף היד: היא ביטוי מוקטן (מטונימיה) לאדם.
  2. מיין קאמפף: מטונימיה לנאיזם, ולמעשה, לרוע האנושי המרוכז והקיצוני ביותר
  3. פו הדב:  מטונימיה לתום, ילדות, פשטות ועדינות רופים. הוא ספר על חברות, מלא מתיקות והומור.
  • מה היה קורה לו היתה המשוררת כותבת את המסר המוצפן באופן ברור. למשל כך: האדם יכול לחולל במו ידיו את הרוע הקיצוני ביותר, וגם את המתיקות העדינה ביותר?
  • האם השיר היה עובד טוב יותר או פחות לדעתכם?
  • מדוע?

נזכיר לתלמידים את האופן בו פתחנו את השיעור. ממש כמו הפרצוף שלנו, שנשא בכל פעם הרגשה אחרת לגמרי, הגוף שלנו הוא כלי , שדרכו אנחנו פועלים. היטלר ימ”ש ניצל את הכלי הזה לממש את הרוע הכי איום שניתן לממש. המשוררת מבקשת לומר שהבחירה תלויה באדם. אם לפנות לטוב או לרע.

  • במה אתם מסכימים?
  • האם הכל עניין של בחירה בידיי האדם?
הפנמה: יצירה - חימר

נזמין את התלמידים לבטא את מחשבותיהם בעזרת חימר. כל תלמיד יצור יד אחת: או יד הנזכרת בשיר, או יד אחרת, ויקדיש מחשבה לאפיון המיוחד שלה.

  • האם יש לה כזה?
  • האם כתוב עליה משהו?
  • מופיעים עליה עיטורים שונים?
  • האם היא פתוחה או סגורה?
  • גדולה? עדינה?
  • האם החלקים בה פרופורציונליים זה לזה? וכו’ וכו’

בתום המלאכה, נערוך סבב בין  התלמידים, ונבקש לשמוע מה מבטאות הידיים שיצרו. האם משהו אחר מייחד אותן? או האם הן ידיים רגילות לגמרי, שרק הבחירה של האדם מכריעה אם יעשו טוב או רע בעולם?

נסכם את הדיון. נזכיר שבשיעור דברנו רבות על המושג מטונימיה, שהוא החלק המייצג את הכלל. בשיר המטונימיה היא כפולה, ומייצגת את הרע המוחלט ואת הטוב הצרוף כאחד.

  • האם יש עוד דברים כאלה בסביבתנו?
  • האם יש דברים שניתן לסמל בהם גם טוב וגם רע באותה מידה?

נבקש מהתלמידים לחשוב על דוגמא אחת לפחות בבית, ולכתוב פסקה קצרה המדגימה את הכפילות שבסמל שבחרו.

ניתן לחלק לתלמידים את הסיפור  “חלב הלביאה” המופיע בספר האגדה, או בעיבודו באתר קרן אביחי. בסיפור מבוטא עקרון דומה לזה המובא כאן: “מוות וחיים ביד לשון” . ניתן להציע לתלמידים את הסיפור כדוגמא נוספת להפכפכות הכלי שבידנו, ודרכו, באופן טעון פחות מבדוגמא המבוטאת בשיר, לדון בכוחה של בחירת  האדם בין טוב ורע.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!