ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם
נשמר באזור האישי

שביתת כלים בשבת – פרק א, משניות ה-ו

  • צוות לב לדעת
צוות לב לדעת
תצוגת כיתה מלאה
שביתת כלים בשבת – פרק א, משניות ה-ו
לב השיעור
פתיחה
מפגש
התבוננות
הפנמה
אסיף
משנה שבת, פרק א’, משניות ה’ו’
בית שמאי אומרים: אין שורין דיו, וסממנים, וכרשינים, אלא כדי שיישורו מבעוד יום,
ובית הלל – מתירין.
בית שמאי אומרים:
אין נותנין אונין של פשתן לתוך התנור אלא כדי שיהבילו מבעוד יום,
ולא את הצמר ליורה אלא כדי שיקלוט העין,
ובית הלל מתירין.
בית שמאי אומרים:
אין פורשין מצודות חיה ועופות ודגים אלא כדי שיצודו מבעוד יום,
ובית הלל מתירין.
תוספתא מסכת שבת (ליברמן) פרק א הלכות ככא:
אמרו בית שמאי לבית הלל:
אין אתם מודין שאין צולין בשר בצל וביצה בערב שבת עם חשיכה אלא כדי שיצולו? אף דיו סמנין וכרשנין כיוצא בהן!
אמרו להן בית הלל:
אי אתם מודין שטוענין קורות בית הבד, ותולין עגולי הגת ערב שבת עם חשיכה? אף דיו סמנין וכרשנין כיוצא בהן!
אלו עמדו בתשובתן, ואלו עמדו בתשובתן.
אלא שבית שמאי אומרים:
ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך” (שמות כ, ח) – שתהא כל מלאכתך גמורה מערב שבת.
ובית הלל אומרים:
ששת ימים תעשה מעשיך, וביום השביעי תשבות” (שמות כג, יב) – מלאכה עושה אתה כל ששה.
רמבם, הלכות שבת פרק ג הלכה א
מותר להתחיל מלאכה מערב שבת אף על פי שהיא נגמרת מאליה בשבת, שלא נאסר עלינו לעשות מלאכה אלא בעיצומו של יום. אבל כשתיעשה המלאכה מעצמה בשבת – מותר לנו ליהנות ממה שנעשה בשבת מאליו.

 

נעסוק במחלוקת בית שמאי ובית הלל לגבי שביתת כלים בשבת, ובהשלכות שלה לגבי השבת שלנו היום.
לב השיעור: איך יוצרים אופי לשבת ולחג?
פתיחה: דיון

נשאל את התלמידים בכיתה:

  • אם הדלקתי טלוויזיה לפני שבת, או סידרתי אותה על שעון שבת כך שתדלק מעצמה האם מותר לי לצפות בה בשבת?
  • האם מותר להפעיל מייבש כביסה לפני שבת כדי שימשיך לפעול לתוך שבת?
  • האם מותר לסדר ממטרות לפני שבת כך שישקו בשבת?

נבקש מהתלמידים לנמק את בחירתם (סביר להניח שנשמע שני צדדים, האחד לא עשיתי שום דבר שאסור, אז מה בעצם הבעיה“, והשני בכל זאת נהניתי מכך שהמלאכה נעשתה בתוך השבת“, או לחילופין, אסור כי זה מייצר אווירה מסויימת של שבת).

הפנמה: תרגיל כתיבה

נבקש מכל תלמיד לתאר בכתב את חווית השבת שלו. מה הם נוהגים לעשות במשפחה, או שהוא נוהג לעשות בעצמו? אילו הרגלים יש לו, ומה הופך אותה למיוחדת מבחינתו? נשים לב שהרבה מן הדברים אינם בהכרח דברים שחייבים לעשות או שאסור לעשות בשבת (למשל זמירות שבת, מפגש עם חברים, לימוד משותף וכדואינם חובה הלכתית בשבת, וישנם דברים על התפר כמו בגדים מיוחדים שהם אמנם הלכה, אך אפשר לפרש אותה בצורה יותר מינימלית ובצורה יותר נרחבת), אך עצם הקיום שלנו אותם מאפשר לנו ליצור חוויה מיוחדת ואווירה שונה בשבת.

נרחיב את הכתיבה לאירועים שאינם דתיים. אפשר למשל לכתוב על איך חוגגים במשפחה שלנו ימי הולדת“, או איך חוגגים טקסים ואירועים מיוחדים אחרים (טו בשבט, מימונה, חינה, יום העצמאות, בריתה, מעבר לבית חדש וכדו‘). נסביר לתלמידים כי האירועים האלו אינם הלכתייםואין בהם מותר ואסור“, אבל בכך שאנחנו מייצרים סדר פעולות מסוים או מסורות ספציפיות אנחנו יוצרים אווירה שנותנת לימים האלו את האופי המיוחד שלהם.

אסיף: אלו ואלו דברי אלקים חיים

בשיעור עסקנו בדעת בית שמאי ובית הלל בנוגע לשביתת כלים בשבת עצמה. ראינו כי בית שמאי סוברים שהכלים גם הם צריכים לשבות ולכן אסור להמשיך לתוך שבת מלאכה שהתחילה ביום שישי וממשיכה לפעול מעצמה. בית הלל לא סוברים כך, ולכן חושבים שהפעולה מותרת, ואכן הלכה כמותם. הסברנו שההלכה אמנם נפסקה כבית הלל כי הדברים אינם אסורים ממש מבחינה הלכתית, אך אפשר לומר כי דעת בית שמאי מציעה לנו להחיל אווירה מסוימת באמצעות ההפסקה בין החול לקודש. גם דברים שאינם אסורים מבחינה הלכתית, מייצרים אווירה מסוימת שצריך לתת עליה את הדעת ולבחור בה, וכך דעת בית שמאי משתלבת בבחירה האישית שלנו כקומה נוספת מעל ההלכה הפשוטה של אסור ומותר.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!