ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם

חיבור קדוש – פרק ז’

  • צוות לב לדעת
צוות לב לדעת
תצוגת כיתה מלאה
חיבור קדוש – פרק ז’
לב השיעור
פתיחה
מפגש
ודבק באשתו
התבוננות
מהות הקשר בין איש ואשה
הפנמה
אסיף

בראשית ב, כגכד

(כג) וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת: (כד) עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד:


בראשית ד, א

וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת קַיִן

 

הרב משה בן נחמן, רמבן, בראשית ב, כד

לבשר אחדהולד נוצר על ידי שניהם ושם נעשה בשרם אחד, לשון רשי. ואין בזה טעם, כי גם הבהמה והחיה יהיו לבשר אחד בולדותיהם. והנכון בעיני, כי הבהמה והחיה אין להם דבקות בנקבותיהן, אבל יבא הזכר על איזה נקבה שימצא וילכו להם. ומפני זה אמר הכתוב, בעבור שנקבת האדם היתה עצם מעצמיו ובשר מבשרו ודבק בה, והיתה בחיקו כבשרו ויחפוץ בה להיותה תמיד עמו. וכאשר היה זה באדם, הושם טבעו בתולדותיו, להיות הזכרים מהם דבקים בנשותיהם, עוזבים את אביהם ואת אמם, ורואים את נשותיהן כאלו הן עמם לבשר אחד.

הרב יהודה ליווא, מהרל, באר הגולה הבאר החמישי, עמצג

כי חבור האדם עם אשתו שיהיו לדבר אחד לגמרי, והחבור הזה אל תאמר כי הוא דבר גשמי כמו שאר בעלי חיים, אין הדבר כך. כי יש להם לאיש ואשה כח החבור מן השם יתברך, וכמו שנרמז במלת איש ואשה כי בהם נשתתף שמו הוא שם יה. היוד באיש, ההא באשה. לומר כי השם יתברך מחבר הזיווג הזה ומאחד אותם, לכך שמו ביניהם. ודבר זה הוא החבור מן איש ואשה, ולכך כח עליון מחבר אותם.

שימו לב! חשוב לשים לב שהדיבור על קדושה ביחסי האישות לא תעקור את הנורמאליות, השמחה והעונג שמתלווה אל המפגש העמוק בין איש לאשה. אמנם כרגע הדיבור על הנושא עדיין רחוק מהבנות, אבל כיוון שאצל הרבה מהן קיימת רתיעה מהנושא כולו, חשוב לתת פתח לשמחה ולטוב שברגש וביצר הנורמאלי.
שיעור זה פותח צוהר להבנת מערכת יחסי האישות כמעשה של קדושה והשראת שכינה בין בני הזוג
לב השיעור: מהי משמעות היחסים בין איש ואישה?
פתיחה: חשיבות השפה

נשאל את הבנות מה ההבדל בין אם נגדיר מישהי כבחורה חושבת“, ובין אם נגדיר אותה כבחורה חופרת“? כמובן שהבנות יסבירו את ההקשר השונה שמשפט ותיאור כזה מקבל כאשר התואר הוא חושבוכאשר התואר הוא חופר“. נבקש מהבנות לחשוב על משפטים נוספים המתארים מציאות זהה, כאשר שינוי של מילה אחת שהיא דומה כביכול משנה את כל המובן וההשתמעות של המשפט.

בכיתות שהדבר מתאים בהן, אפשר לקחת את הדיון בשלב זה לנושא הכללי של שימוש בשפה והשפעתה על המציאות ותפיסת המציאות, ולהתייחס גם לחשיבות של שפה נקייה.

בשלב הבא נכתוב על הלוח את הפסוק והאדם ______ חוה אשתו ותהר ותלד בן“. סביר להניח שרוב הבנות יודעות להשלים את החור החסר בפסוק שעל הלוח ומכירות בכך שהתורה מכנה יחסי אישות בפועל לדעת“, ובכז נבקש מכל אחת להשלים את הפסוק במספר אופנים שונים של מילים וכינויים המתארים את מה שהתרחש בין אדם לחוה שגורם לכך שחוה הרה. אפשר להציע לכיתה כמה ביטויים כמו: קיים יחסי אישות, קיים יחסי מין, שכב, עשה אהבה, הזדווג ואפשר לתת לבנות לחשוב לבד כיצד למלא את הפסוק מארסנל המילים שהן מכירות. על מנת שטוהר הדיבור בשיעור ובכלל יישמר, חשוב שהמשימה הזו תעשה באופן יחידני של כל תלמידה מול הנייר. נבקש מהבנות להסתכל על ההשלמות השונות שנתנו לפסוק ולבחון את האופי שהקשר והחבור בין האיש לאשה עולה מכל אחד מהם.

מפגש: ודבק באשתו

נלמד את שני הפסוקים המלאים מתחילת ספר בראשית המתארים את החיבור בין איש לאשה:

בראשית ב, כגכד
(כג) וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת: (כד) עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד:

בראשית ד, א
וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת קַיִן

נשאל בכיתה:

  • מה מבטאות המילים ידע אתוודבק באשתו“?
  • איזה סוג של חיבור ואיזה משמעות פעלים אלו יוצקים ליחסים בין איש לאשה?
  • איך הם עומדים ביחס לאפשרויות השונות שהעליתם בתרגיל הקודם?
  • חשוב לפתוח את הדיון הזה גם למתח שבין הרצון לדבר ולעסוק בנושא, לבין הבעיה שהצניעות יפה לנושא זה – איך מדבריםעליו בצורה נכונה, מתי ועם מי?
התבוננות: מהות הקשר בין איש ואשה

נלמד עם הבנות את דברי הרמבן ואת דברי המהרל המעמיקים בדיוק בשאלה זו ומנגידים בין הפעולה הפיזית של הזדווגות בעח לפעולה הרוחנית של חיבור איש ואשה. נעמוד גם על התוספת שבדברי המהרל על פני דברי הרמבן – המימד הרוחני שבחיבור ומקומו של הקבה בקשר שבין איש ואשה.

הרב משה בן נחמן, רמבן, בראשית ב, כד
לבשר אחדהולד נוצר על ידי שניהם ושם נעשה בשרם אחד, לשון רשי. ואין בזה טעם, כי גם הבהמה והחיה יהיו לבשר אחד בולדותיהם. והנכון בעיני, כי הבהמה והחיה אין להם דבקות בנקבותיהן, אבל יבא הזכר על איזה נקבה שימצא וילכו להם. ומפני זה אמר הכתוב, בעבור שנקבת האדם היתה עצם מעצמיו ובשר מבשרו ודבק בה, והיתה בחיקו כבשרו ויחפוץ בה להיותה תמיד עמו. וכאשר היה זה באדם, הושם טבעו בתולדותיו, להיות הזכרים מהם דבקים בנשותיהם, עוזבים את אביהם ואת אמם, ורואים את נשותיהן כאלו הן עמם לבשר אחד.
הרב יהודה ליווא, מהרל, באר הגולה הבאר החמישי, עמצג
כי חבור האדם עם אשתו שיהיו לדבר אחד לגמרי, והחבור הזה אל תאמר כי הוא דבר גשמי כמו שאר בעלי חיים, אין הדבר כך. כי יש להם לאיש ואשה כח החבור מן השם יתברך, וכמו שנרמז במלת איש ואשה כי בהם נשתתף שמו הוא שם יה. היוד באיש, ההא באשה. לומר כי השם יתברך מחבר הזיווג הזה ומאחד אותם, לכך שמו ביניהם. ודבר זה הוא החבור מן איש ואשה, ולכך כח עליון מחבר אותם.
הפנמה: כתיבת תפילה

נבקש מהבנות לכתוב לעצמן תפילה שתעזור להן בתוך העולם התרבותי בו אנו חיות לשמור על טהרה וקדושה בנושא זה. ניתן לכל אחת את המרחב לחשוב מה נקודות ההתמודדות שלה ומה המאבקים שהיא צריכה להיאבק על מנת לשמור על נקיות וטהרה (אפשר להזכיר בקול רק כדי לתת לבנות אומץ לחשוב עם עצמן נקודות כמו: שפה נקייה, אינטרנט, טלוויזיה, חבר, בנים ברחוב וכו‘).

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!