ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם

חורבן וגאולה

  • צוות לב לדעת
צוות לב לדעת
תצוגת כיתה מלאה
חורבן וגאולה
לב השיעור
פתיחה
מפגש
לימוד ראשוני של הגמרא
התבוננות
הפנמה
אסיף

מסכת יומא, דף טע”ב:

מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, וגלוי עריות, ושפיכות דמים
אבל מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חנם. ללמדך ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות: עבודה זרה, גלוי עריות, ושפיכות דמים.
רשעים היו, אלא שתלו בטחונם בהקדוש ברוך הוא.
חורבן בית ראשון וחורבן בית שני קרו בגלל סיבות שונות. מהן הסיבות לחורבן? מה אנחנו יכולים ללמוד מהחורבן שיכול להוביל אותנו לגאולה?
לב השיעור: מהן המצוות החשובות ביותר?
פתיחה: סדר חשיבות במצוות

נבקש מהתלמידים לדרג את רשימת המצוות המובאות כאן לפי סדר חשיבותן:

איסור אכילה בשר וחלב, איסור הלנת שכר, איסור לשון הרע, איסור הלבנת פנים, איסור נקמה, איסור נטירה, איסור מלאכות בשבת, גמילות חסדים, קידוש, מצה, סוכה.

נבקש לכתוב גם מהם הקריטריונים שלפיהם דירגתם את המצוות. אפשר לדון בשאלה זו בכיתה ולכתוב על הלוח מספר אפשרויות. (עשה ולא תעשה, בין אדם לחבירו ובין אדם למקום, מצוה שכולם מקפידים עליה ומצוה שרבים מזלזלים בה, מצוה תדירה או אינה תדירה וכו‘).

מפגש: לימוד ראשוני של הגמרא

נלמד את הגמרא במסכת יומא, דף טע”ב:

מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, וגלוי עריות, ושפיכות דמים
אבל מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חנם. ללמדך ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות: עבודה זרה, גלוי עריות, ושפיכות דמים.
רשעים היו, אלא שתלו בטחונם בהקדוש ברוך הוא.


נשאל: אלו עבירות גרמו לחורבן בית ראשון, ואילו לחורבן בית שני?

מה מחדש מקור זה מעבר לרשימה זו?

נשווה בין שתי התשובות (רשימה של עבירות), ונשאל: מה נראה לכם חמור יותר? למה?

נשווה בין השאלה על מקדש ראשון והשאלה על מקדש שני. ניתן להפנות את תשומת לב התלמידים לתוספת שנכנסה באמצע השאלה השניה – ‘שהיו עוסקין בתורה ובמצוות וגמילות חסדים‘.

התבוננות: דיון

איך אנשי בית שני העריכו את עצמם מבחינה רוחנית? מה גרם להם לטעות כך ביחס למצבם הרוחני?

בפועל בית המקדש השני חרב אף הוא, משום שנאת חינם. מה תשובה זו מלמדת אותנו על דרכו של הקבה לשקול את מעשינו? [הערה למורה: למרות שתשובה זו ידועה בודאי גם לתלמידים, יש לשים לב למידת החידוש שבה ולעובדה שהיא מוצגת בסוגיה כהפתעה. כדאי לחשוב יחד עם התלמידים מדוע התשובה הזו אינה מובנת מאליה, והיכן בחיים הפרטיים והציבוריים שלנו היא עדיין לא פשוטה וברורה].

רשעים היו, אלא שתלו בטחונם בהקדוש ברוך הוא” – הגמרא מסבירה שמשפט זה נאמר על אנשי בית ראשון. מה זה מלמד על החיבור בין בני ישראל לקבה בתקופת בית ראשון? איך אפשר להבין שהם היו כל כך טובים מצד אחד וכל כך רעים מצד שני?

לאחר מכן נבקש מהתלמידים לחזור לסולם שבנו, ולבדוק האם היו רוצים לשנות משהו בסדר המצוות לאור מקור זה. איזו מצווה הייתם רוצים לשים בראש הסולם? מה האמירה הערכית שלכם בבחירה זו?

בשלב זה, ניתן להפנות את תשומת ליבם של התלמידים לכך שהסולם מציב דירוג ליניארי בין המצוות, למרות שבדרך כלל אין צורך לבחור בין המצוות, אלא להבין שקיום מצוות נעשה בכמה רבדים: קיום הלכתי (פורמלי), מידות טובות (המשפיעות על הדרך שבה מקיימים מצוות, על הרגש שמלווה את קיומן, על סדר העדיפות שלנו), מוסריות.

למרות זאת, יש מקרים שבהם יש סתירה בין מצוות וערכים שונים. אפשר לשאול בכיתה באילו דרכים אפשר ליישב את המתחים או להכריע ביניהם, ומה הגמרא שלמדנו מלמדת על כך.

הפנמה: בחיים הפרטיים שלנו

נשאל את התלמידים: האם לימוד התורה שלי בהכרח גורם לי להיות בן אדם יותר טוב?

מה לדעתכם הדרך לחבר בין לימוד התורה לבין החיים, על מנת שלא נגיע למצב בו אנחנו לומדים תורה ועדיין בעלי מידות לא טובות?

אפשר לבקש מכל אחד לכתוב לעצמו את התשובה שלו, או לבקש לשמוע את התשובות בסבב.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!