ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם

הצלקת – יאנוש קורצ’אק

תצוגת כיתה מלאה
הצלקת – יאנוש קורצ’אק
לב השיעור
פתיחה
מפגש
התבוננות
דף עבודה - סיפור בתוך סיפור
הפנמה
דיון - צלקות שבלב
אסיף
שימו לב! מטרות: 1. מיומנות- התלמידה תחפש ותמצא מתוך הסיפור פרטים מקבילים בין האירועים, עובדה אשר מקדמת את הבנת מרכיבי העלילה. 2. ידע- התלמידה תדע להגדיר את מבנה הסיפור כסיפור מסגרת, מתוך נקיטת הפרטים השווים והשונים בין שני האירועים 3. ידע- התלמידה תדע להסביר את ההבדל בין צלקת גופנית לצלקת נפשית 4. חשיבה- התלמידה תחשוב על הקשר בין פרטיו הביוגרפים של המחבר לתוכן הסיפור והלקח היוצא ממנו. 5. חינוכית-התלמידה תזדהה עם אמרות חז"ל בעניין כבוד הזולת ותתחבר לתקופה בה מגדילים לעשות בכבוד אדם וערכו.
לב השיעור: מהי צלקת?
פתיחה: כתיבה - צלקת

נחלק לכל תלמיד דף קטן ונבקש מכולם להשלים בו את המשפט:

המילה צלקת מזכירה לי:_______.

נאסוף את התשובות לכלי, נערבב ונקרא בקול מס’ תשובות מהפתקים שנכתבו. חשוב שנספר גם מעצמנו מה הצלקת מהווה עוברנו.

נכתוב את שם הסיפור על הלוח: “הצלקת – יאנוש קורצ’אק”.

 נספר בקצרה על יאנוש קורצ’אק ועל חייו.

מפגש: סיפור - הצלקת

נקרא יחד את הסיפור ונבקש מהתלמידים לסמן בסיפור משפטי מפתח, שתכנם מהווים בעיניהם מסר חשוב לחיים.

  • אילו אירועים מרכזיים מתוארים בסיפור?

האירועים המופיעים קרו בשתי תקופות שונות:

  1. אירוע בכיתה בזמן הווה, הכיתה בה המורה מלמדת.
  2. אירוע מהעבר, בבית ספרה של המורה בהיותה קטנה.

נמשיך לשאול:

  • איזה קשר יש בין שני האירועים?
  • איך ניתן להוכיח זאת מהכתוב?
  • מדוע לדעתכם כך כתוב הספר?
התבוננות: דף עבודה - סיפור בתוך סיפור

נחלק דף עבודה, לתלמידים ונשווה בין האירועים בסיפור בעזרת טבלה ונגדיר אותם מבחינה ספרותית במימדים הבאים: זמן, מספר, סביבה חברתית, סיטואציה, תוצאה.

לפני שנמשיך עם דף העבודה נשאל:

  • איזה סיפור נמצא בתוך איזה סיפור מבין השניים שדיברנו עליהם?
  • מדוע זה הסדר בעיניכם?
  • איזו דמות מקשרת בין שני הסיפורים?

נסביר: סיפור העבר נמצא בתוך סיפור ההווה ולכן נקרא סיפור פנימי, הסיפור החיצוני נקרא סיפור המסגרת, הסיפור הפנימי כלוא בתוך המסגרת.

  1. סיפור חיצוני בהווה, יאנוש קורצ’אק, בית ספר פולני, ילד יהודי בודד בכיתת יהודים פולנים, אלימות מילולית, צלקת בגוף ובנפש.
  2. סיפור פנימי עבר, המורה הפולנייה לתלמידיה, בית ספר גרמני, ילדה פולניה יתומה בכיתה של ילדים גרמנים, אלימות מילולית ופיזית, צלקת בגוף ובנפש.

ננחה להמשיך בדף העבודה בשאלות העוסקות במבנה הסיפור.

נתמקד בסיפור בסיטואציה בכיתה בה הילד היהודי נמצא:

  • מהי התחושה אותה אנו חווים בזמן קריאת הדיאלוג?
  • עם מי אנחנו מזדהים ומדוע?

נשים לב כי ההזדהות לרוב תהיה עם הילד הפגוע.עם הילד הפגוע, שלא רצו לשבת לידו.

הפנמה: דיון - צלקות שבלב

נחזור למשפט שביקשנו לסמן המהווה משפט חשוב לחיים ונזמין מתנדבים להקריא את שבחרו. לאחר מכן נדון:

  • מהי התוצאה בשתי האירועים?
  • איזו צלקת מתוארת?
  • במה היא דומה לצלקת שדיברנו עליה בתחילת השיעור?
  • איזו צלקת כואבת יותר?

צלקת על הראש אינה כואבת, אבל גם בלב נשארה צלקת מאותה אבן. והצלקת שבלב כואבת, הפגיעה נשארה.

  • למי בסיפור יש צלקת?
  • איך היא באה לידי ביטוי?
  • במה הצלקת מובילה את המורה לפעילות חיובית?

הצלקת גרמה למורה להיות רגישה לזולת, המורה משתמשת בחוויה שלה כדי ללמד את התלמידים שיעור לחיים. נבקש מהתלמידים לענות על שאלת החשיבה בדף העבודה.

נסכם: בתחילת השיעור דיברנו על צלקת גופנית וכעת התוודענו לצלקת נפשית, בלב האדם.

  • באילו ציווים מהתורה אנו מתבקשים להזהר מלברוא צלקות לאחרים?
  • איך התורה מבקשת מאיתנו להיות רגישים לזולת?
  • אילו פתגמים אתם מכירים בהקשר זה?

נכתוב דוגמא על הלוח

“יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך” (אבות ב’, יג’)
  • מדוע לדעתכן הבאתי את הסיפור דווקא בתקופת ספירת העומר?
  • מה קרה בימים אלה בעבר?
  • כיצד לדעתכם ניתן להימנע מצלקות וההשפעות הקשות שלהן מבחינה פיזית ונפשית?

בימים אלו נפטרו תלמידי רבי עקיבא שלא נהגו כבוד זה בזה, כדי שנלמד את המסר לחיינו.שלא ליצור אותן כלל כמו שכתוב בהדרכה לפציעות וצלקות, הטיפול הטוב ביותר נגד צלקות היה ונשאר מניעת אותן צלקות

נחזור לפתקים שנמצאים בכלי, נקרא ונקרע אותם בכדי לבטל את הצלקות ולמנוע אותן מבחינה סמלית.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!