ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!
האתר בתקופת הרצה וחלק מהתכנים עדין נמצאים רק באתר הישן, מוזמנים לבקר גם שם

אמונה בשעת משבר

השיעור דן בדרכים להתמודדות אישית ואמונית עם מצבי משבר, תוך התייחסות למשבר הקשה שפקד את משפחת גרוס.
לב השיעור: כיצד אדם מאמין יכול להתמודד עם משבר?
פתיחה: צפייה בסרטון ודיון

נצפה בסרטון קצר על משפחת גרוס אשר חוותה משבר קשה לאחר שארבעת ילדיהם שאפו חומרים רעילים והובלו לבית החולים שתי הבנות לצערנו נפטרו ( עוצרים בדקה 2:32).

סרטון משפחת גרוס

מעלים כמה שאלות לדיון:

  • מה אתם חושבים על כך?
  • כיצד ניתן להתמודד עם מציאות כזאת?
  • איך אפשר לנחם משפחה כזאת?

אלו שאלות מורכבות ויכול להיות שהתלמידים יחוו קושי לענות עליהם, יתכן מאוד ולא יהיו תשובות ברורות, וזה בסדר גמור.

לקראת סוף הדיון מעלים שאלה נוספת –

  • האם לדעתם לאדם מאמין מותר להפנות שאלות קשות כלפי הקב”ה ולשאול אותו- מדוע דווקא לי הוא עשה זה? למה עכשיו? איפה הוא היה? מדוע הוא לא עוזר לי? וכו’.
מפגש: לימוד מקורות בחלוקה לקבוצות

אחרי התעמקות בדיון, נעצור אותו באיזשהו שלב באמצע ונחלק את הכיתה לקבוצות. לכל קבוצה נחלק מקור, עליה ללמוד אותו ולענות על השאלות שלאחריו.

הערה: החלוקה לקבוצות צריכה להיות לקבוצות קטנות ולכן יתכן שכמה קבוצות יקבלו את אותה מקור

מקור מס’ 1:

 הָאֻמּוֹת הַקּוֹדְמִים שֶׁהָיוּ מַאֲמִינִים בְּרִבּוּי הָאֱלֹהוּת, הִשְׁווּ בְּזֶה שֶׁיֵּשׁ אֱלֹהִים פּוֹעֵל טוֹב וְיֵשׁ אֱלֹהִים פּוֹעֵל רַע, כִּי לֹא יָכְלוּ לְצַיֵּר שֶׁהַטּוֹב וְהָרַע הַנִּמְצָא בָּעוֹלָם יָצְאוּ מִשֹּׁרֶשׁ אֶחָד, וְעַל כֵּן הָיוּ מִתְיָרְאִים מִפּוֹעֵל הָרַע וְאוֹהֲבִים אֶת הַפּוֹעֵל הַטּוֹב. וְכַאֲשֶׁר בָּא בְּתוֹרַת אֱמֶת לְלַמְּדָם שֶׁיִּתְאַחֲדוּ הַיִּרְאָה וְהָאַהֲבָה לֶאֱלֹהֵי אֱמֶת הֻצְרַךְ לְהַקְדִּים לָהֶם אֱמוּנַת הַיִּחוּד, שֶׁאֱלֹהֵי עוֹלָם הוּא אֶחָד וְאֵין זוּלָתוֹ וְהוּא שֹׁרֶשׁ לְכָל הַנִּמְצָא וְהַמִּתְהַוֶּה בְּכָל הָעוֹלָמוֹת הֵן דְּבָרִים אֲשֶׁר לְפִי הַשָּׂגָתֵנוּ נִקְרָאֵם בַּשֵּׁם טוֹב וְהֵן דְּבָרִים אֲשֶׁר נִקְרָאֵם בַּשֵּׁם רַע. וְהוּא שֶׁנַּאֲמִין כִּי אֵין רַע בַּמְּצִיאוּת כְּלָל, שֶׁמֵּהַאֵל הַטּוֹב הָאֶחָד הָאֲמִתִּי לֹא יָצְאוּ רַק טוֹב, וַאֲשֶׁר יִדְמֶה לָנוּ שֶׁהוּא רַע הוּא בֶּאֱמֶת אַךְ טוֹב וָחֶסֶד. כָּל הֶעְדֵּר הוּא לְצֹרֶךְ הֲוָיָה, וְכָל הַשְׁחָתָה הוּא לְצֹרֶךְ תִּקּוּן וּבִנְיָן, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר “וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד”… כָּל הָרָעוֹת הַבָּאוֹת בָּעוֹלָם הֵם לְתַכְלִית טוֹב וּכְמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר וְעַל כֵּן יְצֻיַּר הַיִּרְאָה וְהָאַהֲבָה לְאֵל אֶחָד.(המלבי”ם,דברים פרק ו’,פס’ ד’)

שאלות לדיון:

  • מה המלבי”ם אומר לנו ביחס לרגעי המשבר?
  • האם לדעתכם המלבי”ם רואה עניין בלשאול שאלות? מדוע?
  • האם לדעתכם הדברים שהמלב”ים אומר אלו דברים מעודדים? הייתם מעודדים עם דברים אלו אדם בשעת משבר?

מקור מס’ 2:

ובאמת מה מקום לקושיות חס ושלום לשאלות. הן אמת שיסורים כמו אלה שאנו סובלים עתה באים רק לכמה מאות שנים, אבל מכל מקום איך נרצה להבין את מעשה ה’ אם גם קלח אחד של עשב שעשה ה’ לא נבין. ומכל שכן שנפש לא נשיג ומכל שכן מלאך וכל שכן את דעתו יתברך. ואיך נרצה בדעתנו להבין מה שהוא יתעלה ויתברך יודע ומבין? (הרב קלונימוס שפירא הי”ד, אש קודש, עמ’ קל”ט, כותב מתוך הגטו)

שאלות לדיון:

  • מה דעתו של הרב קלונימוס על העלאת שאלות/קושיות?
  • כיצד הוא מתייחס לרגעי המשבר?
  • האם הזדהיתם עם דבריו?

 

מקור מס’ 3

הַ”הִתְדַּיְּנוּת” עִם אֱלֹקִים הִיא צֹרֶךְ שֶׁל הָאֱמוּנָה; הִיא נוֹבַעַת מִלֵּב לִבָּהּ שֶׁל הָאֱמוּנָה. כַּאֲשֶׁר בְּסִפְרוֹ שֶׁל אֵלִי וִיזֶל (“הַלַּיְלָה”) יֶלֶד מוּצָא לַהוֹרֵג בִּתְלִיָּה וּמִישֶׁהוּ שׁוֹאֵל: “הֵיכָן אֱלֹקִים?”, זוֹהִי הַשְּׁאֵלָה הָרְאוּיָה לְהִשָּׁאֵל. אִלּוּלֵי נִשְׁאֲלָה הַשְּׁאֵלָה הָיָה בְּכָךְ מִשּׁוּם חִלּוּל הַשֵּׁם. אֱמוּנָה אֵינָהּ יְכוֹלָה לַעֲבֹר עַל זְוָעָה שֶׁכָּזֹאת לְסֵדֶר הַיּוֹם. אֱמוּנָה, בִּגְלַל הֱיוֹתָה אֵמוּן בָּאֱלֹקִים, תּוֹבַעַת מִמֶּנּוּ צֶדֶק. אֵין הִיא יְכוֹלָה לִסְבֹּל מְעֹרָבוּת שֶׁל אֱלֹקִים בְּאִי-צֶדֶק וּבְאַכְזָרִיּוּת. וְאוּלָם הָאֱמוּנָה רוֹאָה אֶת יָד ה’ בְּכָל דָּבָר תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ. הָאֱמוּנָה מְבַקֶּשֶׁת לְמִצְעָר לְקַבֵּל רֶמֶז בַּאֲשֶׁר לְטִיבָהּ שֶׁל הַהִתְעָרְבוּת הָאֱלקית, גַּם אִם לֹא לַהֲבִינָהּ לַחֲלוּטִין. הפנייה לאלוקים מתוך הציפייה לקיום הצדק בעולם בכל עוצמת האמונה, בולטת כתמרור דרכים מראשיתה של הדרך היהודית בהיסטוריה.  הרב אליעזר ברקוביץ “מאמרים על יסודות היהדות”.

שאלות:

  • מה הרב ברקוביץ אומר על העלאת שאלות כלפי הקב”ה?
  • כיצד הרב ברקוביץ מקשר בין האמונה לשאילת שאלות?
  • מה דעתכם על ההתייחסות של הרב ברקוביץ כלפי סוגיה זו?
התבוננות: דיון משותף בכיתה ולימוד הרב דסלר

לאחר שכל קבוצה למדה את המקור וענתה על השאלות, נשלים לכולם את המקורות שהם לא דנו עליהם ונציג מכל קבוצה ידבר בקצרה בפני הכיתה ויציג את המקור ואת מסקנות הלימוד המשותף שלהם.

בסוף הצגת הדברים נערוך דיון קצר, על ההזדהות של כל אחד עם המקורות השונים, נראה היכן הייתה הזדהות גבוהה והיכן פחות, ונברר מדוע.

בסוף דיון זה נחלק מקור אחרון לכולם, אותו נלמד ביחד, ונראה האם מקור זה מחדש לנו משהו בעניין זה.

על כן תתכן בתוך הבריאה רק השגת יחוד חסדו יתברך בלבד, שהוא שורש הבריאה, יחוד חסדו פירושו יחוד מידותיו, כי הנה כל הנהגותיו ומידותיו שורשן הוא חסדו יתברך, וכל כן שם הוי”ה שכינוהו שם העצם, הינו שם החסד. כי חסדו הוא הוא הכולל כל הניתן לנו להבחין כתוכן תכלית כל אופני הנהגתו יתברך. אולם גם השגת יחוד זה אינה אלא לעתיד לבוא, כשנשוב לגן עדן כאדם הראשון. על זה נאמר ” ביום ההוא יהיה ה’ אחד ושמו אחד” (כמבואר במסכת פסחים) שעכשיו בעולם הזה מברכים על הטובות “הטוב והמטיב” ועל הרעות “דיין האמת” אבל לעתיד לבוא יברכו רק “הטוב והמטיב”. וכבר ביארנו ענינו, שאז יתגלה שאין קיים רע כלל, אך בעולם הזה, אפילו נחום איש גמזו (גמזו לטובה) לא היה רשאי לברך על הרעה אלא “דיין האמת”, כי אף שהכיר טובה גם עבור הרעה, וידע בוודאות כי תכליתה לטובה, אולם בשעת הרעה הרגיש ייסורים וצער: וזהו חסרון בהבחנת יחוד חסדו יתברך, שלמות ההבחנה שמורה לימות המשיח. (הרב דסלר “מכתב מאליהו” חלק ג’ עמ’ 265)

שאלות:

  • מה מחדש לנו הרב דסלר?
  • לאיזה מהפרשנים הוא עונה?
  • מה דעתכם על יחסו לעניין זה?

קטע זה הוא יחסית קשה לקריאה ולבנה, על כן חשוב לקרוא לאט, ולעצור כמה פעמים ולראות שישנה הבנה ולשים לב שעיקר ההתמקדות שלנו הוא בחלק השני של המקור.

נערוך צפיה נוספת בסרטון על משפחת גרוס, כחודש לאחר האסון.

בסרטון רואים את ההתמודדות שלהם, ישנו דגש על הקושי הגדול וביחד עם זאת על הכרת הטובה הגדולה שלה חוו.

שואלים בקצרה את דעתם של התלמידים על הסרטון,

הפנמה: תרגיל כתיבה

נבקש מכל תלמיד לחשוב עם עצמו לאחר שיעור זה כיצד הוא היה מתמודד עם משבר שהיה פוקד אותו כיום, גם אם זה הקטן ביותר.

שאלות להכוונה:

  • האם היה מתמודד אחרת בעקבות שיעור זה? אם כן כיצד אחרת? ומדוע?
  • איזה מקור דיבר אליו הכי הרבה ביחס לנושא זה?
  • האם יש לו משהו להוסיף בדרך התמודדות שלא הוזכרה בשיעור.

נשאל אם יש תלמיד שרוצה לשתף

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של לב לדעת לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אני מעוניין להירשם לאתר
אשמח לקבל פרסומים וניוזלטרים של לב לדעת

היו הראשונים להוסיף תגובה בנושא

ברוכים הבאים לאתר החדש של לב לדעת!