בס"ד

לב לדעת - המכללה האקדמית הרצוג

לשבור את החזיר - שיעור סיכום

אודליה קניזו, צוות לב לדעת, 7/11/2017

מקצוע: ספרות
נושא: סיפור קצר

שיעור סיכום ליצירה "לשבור את החזיר", מאת אתגר קרת. בשיעור זה ננתח את היצירה, ומתוך כך נכיר את הז'אנר אליו היא משתייכת.

הערה מקדימה:

השיעור מלווה במצגת תמונות מתוך הספר לשבור את החזיר, אותו אייר דוד פולונסקי, וכן תמונות נוספות העוזרות לפרש את העומד מאחורי בחירת אופן הציור.
תודתנו שלוחה למאייר דוד פולונסקי, על מתן האישור להצגת התמונות באתר.

 

נספר לתלמידים שהסיפור 'לשבור את החזיר' יצא כספר עצמאי.

נשאל תחת איזו קטגוריה ממוקם ספר זה, לפי דעתם (ספרות ילדים, נוער או מבוגרים).

נחשוף את הספר ונאמר כי הוא ממוקם בקטגוריית ילדים. במהלך השיעור נבחן, בין היתר, מדוע נבחר הספר להיות בקטגוריה זו, ומה דעתנו על כך?

ניתן לשוחח על ספרות מבוגרים שעוטה על עצמה מסכה של ילדים, כגון: 'הנסיך הקטן' ו'פו הדוב', מדוע יצירות אלה עוטות עליהן מסכה? האם הם מתאימים לילדים? מדוע בחרו להניח ספרים אלה במדף 'ילדים'? מה הרווח ומה ההפסד מבחירה זו?

 

גוף השיעור:

התכנים בשיעור נלמדים לאור התמונות השונות בספר. כל תמונה מזמינה שיח עם התלמידים.

דוגמאות לשיח סביב תמונות שונות מהספר:

 

תמונת הכריכה:

נדון בקומפוזיציה של הפריטים המופיעים בכריכה, בעיניים של פסחזון ויואבי. נקודות שכדאי לשים לב אליהם:

 

הפטיש:

נתמקד בתמונת הפטיש וננסה להבין מה עומד מאחורי איור זה.

נציג שקופית בה יש סוגים שונים של פטישים. מדוע נבחר דווקא פטיש זה?

נציג כרזה בה מופיע סמל הקומוניזם 'הפטיש והמגל' נשים לב לדמיון בין צורת הפטיש שמחזיק יואב לבין הפטיש הקומוניסטי. מה אם כן מיצג פטיש זה לצופה?

 

הקומפוזיציה של יואב העומד בין הפטיש לחזיר מציג כמובן, את מקומו של יואב בחייו העומד בין אמונתו של האב ובין אמונתו שלו. דרך תמונת הכריכה מציג פולונסקי את הקונפליקט שעומד במרכז היצירה.

נחשוף את הכריכה הפנימית של הספר. הכריכה שחורה ובמרכזה תמונה קטנטנה של יואב מחבק את פסחזון ומביט לתוך עיניו ושניהם מחייכים.

ונדון בהבדלים שיש בין כל אחת מהכריכות. מדוע בחר עורך הספר להשאיר את שתי התמונות?

 

 

תמונה ראשונה - בחנות המשחקים:

הפנים של האמא מוסתרות. פולונסקי מביע דרך התמונה, כאילו במקרה את תפקידה של האם ביצירה. אין היא משמעותית כלל, היא נגררת על-ידי האב. קולה לא נשמע. ובתמונה הזו אין לה פנים.

היכן אנחנו, הצופים, ממוקמים? אנחנו חלק מהצעצועים המוצעים למכירה, יואב מסתכל עלינו ולאו דווקא לכיוונו של ברט סימפסון.

 

תמונת הסיום:

התמונה האחרונה בספר אינה מאיירת משפט מתוך הסיפור. יש כאן מקום לאינטרפרטציה האישית של המצייר, ואמירה חשובה על מקומה של אומנות נלוות. לכאורה, דוד פולונסקי אמור לאייר את היצירה של אתגר קרת, ולה הוא אמור להיות נאמן. אך לא כך הדבר, פולונסקי נאמן בראש ובראשונה לאומנות שלו. לכן יש באפשרותו להעניק פרשנות אישית ליצירה של קרת. כפי שרואים בעמוד האחרון.

שיח סביב הסצנה המאוירת:

 

נחזור לשאלה בה פתחנו את השיעור, לאיזו קטגוריה שייך הספר? יש כאן בלבול, אומנם ספר זה נמצא בקטגוריית ילדים, אולי כי הסיפור כתוב מנקודת מבט של ילד, אך אין ספק שסיפור זה שייך לקטגורית מבוגרים הן מבחינת תוכן הסיפור והן מבחינת האיורים.

 

נשלח את התלמידים עם שאלת מחשבה לגבי האיורים בספר. מדוע לאייר את הסיפור? האם האיורים פוגמים בסיפור או מוסיפים נדבך נוסף?

 


תגיות: משפחה, הקשבה, הורים וילדים