בס"ד

לב לדעת - המכללה האקדמית הרצוג

חזרה לימות החול

יצחק באואר, 27/10/2012

מקצוע: מעגל השנה
נושא: חזרה לימות החול

פעילות לראש חודש חשוון תחת הכותרת "חזרה לימות החול": נסיעה לחוף הים שם נערכת תחרות בניית ארמונות, בסופה דיבור על היכולת להפוך את החול לארמון, ולימוד בנושא של חול וקודש\ שגרה ומשמעותה.

 

 "אחרי החגים יתחדש הכל

יתחדשו וישובו ימות החול"

 

נגמרו החגים, סוכות ושמחת תורה,

וחזרנו לימות החול – לשגרה.

תקופה  ארוכה ללא מועדים,

אין שום ארועים מיוחדים.

אפשר לומר: "זה ממש מייבש

הכל 'אפור' וממש מייאש!"

אך אפשר גם לבוא בגישה שונה

אמיתית יותר וממש נכונה

 

כשמשחקים בשפת הים בחול,

אפשר ממש לעשות הכל,

עם קצת יצירתיות ומעט דמיון-

אפשר מהחול לבנות ממש ארמון.

עם חשיבה נכונה מעוף ורגישות,

לבנות בנין מפואר, מהחול הפשוט!

 

גם מ'ימות החול' הרגילים

אפשר ליצור דברים גדולים!

 

 הקב"ה, לאדם, דעת חונן,

כדי שישים לב ויתבונן[1].

אתה צריך וגם יכול,

להגיע לקדושה דווקא בימות החול!

 

זאת משימה אתגר ודרישה,

את החול להרים להביא לקדושה!

 

 נתפלל למבדיל בין קודש לחול

שחטאתינו הוא ימחול

 זרעינו ושלומינו ירבה כחול! 

 

עין אי"ה ברכות דף לג

אמר רבי אלעזר גדולה דעה שנאמרה בתחילת ברכות של חול.

גדר הדעה הוא להשתמש בכל דבר גם השפל שבתשמישים, לתכלית המעלה. והנה, בשעה שהאדם מתעסק במעלות וענייני קדושה, אפילו לא תהיה דעתו גדולה, נקל הוא שיעשה הדברים לתכלית השלימות. אבל כשמתעסק בענייני חול, לזאת צריך דעה הגונה לשעבדם לתכלית המעולה, כדת חכם הרואה את הנולד. ועל זה נאמר: "בכל דרכיך דעהו" שאמר על זה בר קפרא שהיא פרשה קטנה שכל גופי תורה תלויים בה. וזהו בכלל "כל מעשיך יהיו לשם שמים" שכתב על זה הרמב"ם בח' פרקיו שהוא מאמר מופלא שחברו בו פילוסופים ספרים ולא השלימוהו. על כן בתחילת ברכות של חול, כשפונים לענייני החולין ויוצאים מענייני הקדושה, צריכים להקדים ברכת הדעה ותפילתה, שאז גם ענייני החול קדושים יהיו. 

 

[1] על פי  הגמרא ברכות (לג,א):

 "אמר רבי אמי, גדולה דעה שניתנה בתחילת ברכה של חול".

ודברי הרב ב'עין אי"ה' שם ועולת רא"יה


תגיות: עבודת ה'