בס"ד

לב לדעת - המכללה האקדמית הרצוג

מצוות הכנסת אורחים

אהוד עדני, 30/4/2015

מקצוע: חינוך לשוני
כיתה: ג-ד
נושא: הכנסת אורחים

התלמיד דרך זיהוי פעלים יבין ויפנים את רוח מצוות הכנסת אורחים

מפגש ראשוני עם המקור

המפגש הראשון עם המקור צריך להיות דרמטי ולגרום לתלמידים להיות פעילים ולכן אבקש משמונה ילדים לקרוא כל אחד פסוק, כל פעם שיש פעולה בפסוק שהוא קורא - שיעמוד ! 

וַיֵּרָא אֵלָיו ה', בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל, כְּחֹם הַיּוֹם.  ב וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים, נִצָּבִים עָלָיו; וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה.  ג וַיֹּאמַר:  אֲדֹנָי, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ--אַל-נָא תַעֲבֹר, מֵעַל עַבְדֶּךָ.  ד יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם, וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם; וְהִשָּׁעֲנוּ, תַּחַת הָעֵץ.  ה וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם, אַחַר תַּעֲבֹרוּ--כִּי-עַל-כֵּן עֲבַרְתֶּם, עַל-עַבְדְּכֶם; וַיֹּאמְרוּ, כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ.  ווַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה, אֶל-שָׂרָה; וַיֹּאמֶר, מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת--לוּשִׁי, וַעֲשִׂי עֻגוֹת.  ז וְאֶל-הַבָּקָר, רָץ אַבְרָהָם; וַיִּקַּח בֶּן-בָּקָר רַךְ וָטוֹב, וַיִּתֵּן אֶל-הַנַּעַר, וַיְמַהֵר, לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ.  ח וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן, לִפְנֵיהֶם; וְהוּא-עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ, וַיֹּאכֵלוּ"

התלמידים יתבקשו לכתוב את הפעלים במחברת, למנות אותם ולהגיע למספר 35!

אשאל את התלמידים:

 

התבוננות

בשלב זה, כדי להמחיש לתלמידים את קצב האירועים ושיפנימו את הפעולות הנמרצות של אברהם ושרה כדי לרצות את אורחיהם, נציג את הפסוקים:

    הצגה

לאחר הלימוד של הפסוקים נדגיש שבחמישה פסוקים ראשונים – יש את ההצעה של אברהם לאורחיו ומפסוק ו' יש פעולות מהירות: וימהר, ויאמר, מהרי, לושי, עשי, רץ, ויקח, ויתן.

נבקש מהתלמידים להדגיש זאת בהצגה.

תוספת חשובה, מידע משיעור קודם: נחזור לציין את גילו של אברהם – 99 ומצבו הבריאותי (יום שלישי למילה).

 

סיכום

נסיים בתובנות חדשות של הילדים על הכנסת אורחים:

ההשקעה, החיפוש אחרי המצווה, הזריזות, ההתגברות על קושי וחולי, הרצון להיטיב עם האורח, המעבר מההצעה לעשייה המהירה בבחינת: "פתח ליבי בתורתיך ואחרי מצותיך תרדוף נפשי".

 

סגירה שהיא פתיחה

נעלה לדיון (תלמידים בוגרים – כיתה ו):

מקווה שיועלו הצעות מעשיות כגון: לארח כיתה צעירה/לאחר את ההורים/לארח ותיקי ירוחם/כיתה מבי"ס אחר וכד'.


תגיות: אדם בחברה, מצוות