בס"ד

לב לדעת - המכללה האקדמית הרצוג

השפעת אירועים על אישיותי

שרהלה מסינג, 31/5/2012

מקצוע: מחשבת ישראל
נושא: אני עצמי

 

השפעת  אירועים שעברתי בחיים

 

יושבים בכיתה רגילה ובליווי מוזיקה עליזה מבקשים מכל אחד ליצור לצייר וכו' את המקום שהוא הכי אוהב, שהכי נח לו בו וכו'

לאחר שמסיימים מבקשים מכל אחד להחליף את הציור עם שכנו לשולחן והשכן צריך לקרוע את יצירה של חברו – להשמיד אותה.

לאחר מכן שוב מחלקים לכל אחד דף חלק ומבקשים באותן מילים מההתחלה ליצור את אותו מקום בדיוק

את התגובות המורה רושם על דף אצלו – מ-"אני לא עושה יותר" עד "אני יעשה עכשיו עוד יותר יפה" – את כל הקשת.

 

מתחילים ללמוד את דף המקורות

התנחומא – שלושה עולמות שלושה גלגולים עולם – נח – אוניברסאלי

                                                                 ביהמ"ק – דניאל – לאומי

                                                                 בית – איוב – פרטי.

 

מה קורה להם? מה המשמעות של זה המדרש לא אומר

אנחנו נתמקד בנח, מה קורה לו הוא הצליח להקים עולם מחדש?.

 

מחלקים דף עבודה ותנכי"ם שעוסק במקורות 2 ו3.  שאפשר ללמוד אותם אחרי שהתלמידים מלאו את הטבלה מהתנ"ך.

מגיעים למסקנה שה' אוסר על נח לקיים חיי משפחה בתיבה כי העולם חרב, אך כשיוצא ישנה אמירה כבר בציווי היציאה שיש לבנות את העולם מחדש.

האם נח מקיים את דבר ה'? לא למה? אפשר לתת להם להעלות השערות, ולעזור להם עם האמירות שהן אמרו במשימה זה בקטן וזה בגדול, חשש מעוד מבול , חוסר אמון באדם, חשש לעתיד ועוד. אפשר כאן לפתח דיון על תגובות של אנשים לאחר השואה לכאן ולכאן.
בא נראה את תגובת נח – לנסיונות השכנוע של הקב"ה להקמה של עולם חדש

קוראים את הפס' מט' ח' – ט' י"ז. כאשר קודם לכן בוחרים קריניות אחת תהיה ה' ואחת נח.

אפשר גם בזוגות . מי לא מדבר? כמה פעמים ה' מדבר אל נח? מדוע נח לא עונה? מה זה בעצם אומר?

 

נשלים בדף העבודה מה ההבדל בין אמירה לאמירה של ה' לנח.

ציווי – לצאת מן התבה – שזה היתר לפריה ורביה

ברכה – פרו ורבו  . אם עדיין קשה לך נח אז

נכרות ברית = שהעולם לא יחרב. אם עדיין קשה לך

אתן אות ברית – קשת

אות ברית – לכל בשר.

ונח? נקרא פרק ט' כ-כא יש כאן הרבה פעולות פזיזות, בריחה מן המציאות מה עושה אדם שבור ? משתכר ובורח מן המציאות זה מה שנח עושה.
נקרא פס' יח' שלושה אלה בני נח ולא יותר ומאלה נפצה כל הארץ – ולא מנח. והסיפור הקשה שבעקבותיו נלמד את מקור 4 והראיה השונה על כך ר"י אחרי חמישה דבורים זה כבר ביזוי.
ישנן 2 רשימות של 10 דורות מאדם עד נח כתובה בסגנון אחד ומנח עד אברהם כתובה בסגנון שונה , שימצאו מה ההבדל בעיניהם (פרק ה' וי"א).

פרק ה' ויחי... ויולד בנים ובנות - וימות

פרק יא חי ויולד בנים ובנות – אין וימות.

 

מדוע השוני הזה?

כי אדם שיש בו המשכיות אין בו מיתה ואילו דור המבול וקודמיו כיוון שהם נספו ללא זכר וימות.

בפס' האחרונים של פרק ט' על נח כתוב וימות . הוא החליט להיות שייך לדורות הקודמים בזה שלא המשיך, אף שפיזית יש לו צאצאים אך התורה מגלה לנו שבמודע הוא החליט לא להשיך

להמשיך זה מאד קשה למשל הזקנים שבוכים שנבנה הבית השני

לצעירים אולי יש יותר כח? מדוע?

נח צדיק בפרוה גם פה?

מה זה אומר לגבינו לגבי כל מיני משברים וארועים שאנו עוברים בחיים איך אני מתנהגת?

 

 האירועים שקרו לי בחיים

ישנה תפיסה הקובעת שהאני של האדם הוא למעשה מצבור של אוסף החוויות שהוא חווה במהלך חייו. אמירה זו הגם שאיננה מכילה את האמת כולה, נוגעת בוודאי בנקודה אמיתית והיא ההבנה שהאירועים שקורים לנו בחיינו משפיעים מאד על העולם הפנימי שלנו: משפיעים על התכונות שלנו, משפיעים על המבט שלנו על העולם, משפיעים על צורת השיח שלנו עם עצמנו ועם הזולת. 

בחלק זה אנו מזמינים אותך להעמיק בהבנה זו ולהתבונן בחייך שלך: אלו אירועים חתמו על אישיותך חותם חזק וכיצד הם ואירועים אחרים מהווים חלק בעיצוב האני שלך.

 

 

לפניכן מס' ספורים על אירועים ששינו חיים – בחרי סיפור , פתחי אותו במקורו , למדי אותו

כתבי את הסיפור בלשונך בקצרה

וכתבי מהי לדעתך נק' המפנה בסיפור, מה גרם לשינוי בתובנה או בצורת החשיבה של האדם בסיפור.

חשבי וכתבי האם היו יכולות להיות גם תובנות אחרות?

האם יש משהו באישיות האדם שגרם לו להגיע דווקא לתובנות אלו?

 

רשימת הסיפורים:

ריש לקיש ור' יוחנן . בבא מציעא (דף פ"ד, עמ' א')  

ר' עקיבא והמים  , אבות דר' נתן פרק ו'

אלישע בן אבויה ירושלמי, מסכת חגיגה, פרק ב הלכה א

 


תגיות: אדם בחברה, זהות