תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > יסודי > משנה > ביכורים, פרק ג' משנה ו': סדר מסירת הביכורים

ביכורים, פרק ג' משנה ו': סדר מסירת הביכורים

צוות לב לדעת
הדפסה
מקצוע: משנה
כיתה: ג-ד
נושא: מסכת ביכורים פרק ג' משנה ו'

בשיעור שלפנינו נעסוק במקרא ביכורים. דרך עיון בפסוקים נלמד על חשיבות הכרת הטוב על הגאולה ועל הארץ שבאה לידי ביטוי במצוות הביכורים.

 פתיחה

 לפני כל תלמיד יהיה צילום הפסוקים של 'מקרא ביכורים'. הפסוקים מופיעים בפרשת כי תבא כו' פסוקים ג-טו.

נשמע או נשיר עם התלמידים את שיר הביכורים – סלינו על כתפינו.

סלינו על כתפינו, ראשינו עטורים, מקצות הארץ באנו, הבאנו ביכורים.

מיהודה ומשומרון מן העמק והגליל פנו דרך לנו, ביכורים איתנו, הך בתוף חלל בחליל!

שדינו וגנינו הבשילו יבולים, כרמינו, מיקשותנו יכרו פרי הילולים. תאנים ותפוחים

ענבים ושקדים. פנו דרך לנו, ביכורים איתנו, הך בתוף חלל בחליל!

מה טובו מעגלינו, מה יפו הטורים! זימרת הארץ לנו, הבאנו ביכורים,

מגולן מבשן מן הנגב והירדן! פנו דרך לנו, ביכורים איתנו, הך בתוף חלל בחליל!

היום בשיעור נלמד על סדר הבאת הביכורים בבית המקדש והקריאה שקורא מביא הביכורים.

 

מפגש ראשוני עם המקור 

נקרא את המשנה:

עוֹדֵהוּ הַסַּל עַל כְּתֵפוֹ, קוֹרֵא מֵהִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַייָ אֱלֹהֶיךָ (דברים כו) עַד שֶׁגּוֹמֵר כָּל הַפָּרָשָׁה.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר  עַד אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי.

 הִגִּיעַ לַאֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי, מוֹרִיד הַסַּל מֵעַל כְּתֵפוֹ וְאוֹחֲזוֹ בְשִׂפְתוֹתָיו, וְכֹהֵן מַנִּיחַ יָדוֹ תַּחְתָּיו וּמְנִיפוֹ, וְקוֹרֵא מֵאֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי עַד שֶׁהוּא גוֹמֵר כָּל הַפָּרָשָׁה,

וּמַנִּיחוֹ בְּצַד הַמִּזְבֵּחַ, וְהִשְׁתַּחֲוָה וְיָצָא:

 

נבאר את המושגים הבאים :  

  1. קורא – מה הקריאה ? בפרשת כי תבא הדף שלפניכם.   
  2. הפרשה- פרשת הביכורים.
  3. ארמי אובד אבי- הוא לבן שביקש להשמיד את יעקב ומשפחתו.  
  4. שפתותיו-שפת הסל למעלה (מחזיק בידיו).
  5. מניפו- מניף מרים את הסל מצד לצד.

 

התבוננות 

נסב את תשומת לב התלמידים למחלוקת במשנה בנוגע לסדר הקריאה וההנפה, ונבקש מהתלמידים לומר מה המחלוקת.

  • תנא קמא – כשמגיע לכהן, הסל על כתיפו ותוך כדי כך קורא את כל הפרשה מ"הגדתי היום- והגר אשר בקרבך".
  • רבי יהודה – כשהסל על כתפו קורא רק את הפסוק הראשון (פסוק ג'), לאחר פסוק זה מחזיק בו בידיו בשפתותיו והכהן מניפו, תוך כדי כך הוא אומר את המשך הפרשה.

התייחסות למקרא ביכורים:

נבקש מהתלמידים לעיין בדף הקריאה שלפניהם, לנסות ולזהות מה הקשר או הסיבה לקריאה זו בהקשר לביכורים. נאסוף את תשובות התלמידים.

ננחה את התלמידים לעיין שוב בדף שלפניהם. על מנת להבין יותר את הכתוב המורה ינחה את התלמידים לצבוע בצבעים שונים חלקים שונים בפסוקים:

  • בצבע סגול את הפסוקים המתארים את הקושי והצער (פסוקים ה,ו).
  • בצבע ירוק את הפסוקים המבטאים תפילה ואת ההצלה (פסוקים ז,ח,ט).
  • בצבע תכלת את הפסוקים המבטאים את הכרת הטוב לה' (פסוקים י,יא).

פרשת הביכורים, מזכירה לנו את מה שעבר על אבותינו מירידתו של יעקב למצרים ועד הכניסה לארץ. הפרשיה סוקרת את הצער והקושי במצרים את הזעקה להקב"ה ואת הגאולה שגאל ה' אותנו והכניסה לארץ ישראל, ארץ חלב ודבש. הבאת הביכורים מוצגת בפרשה כהודאה על טוב הארץ ועל יישובנו בה.

הרחבה למורה : כדאי לעמוד על משמעות המילה "ביכורים" ולהשוות לפדיון בכור ולפטר חמור ולהפרשת חלה – כל אילו מצוות בהן הציווי הוא להקדיש את הדבר הראשון, הבכור, שהוא החשוב לתת אותו לה' או לפדותו מאת ה'. התבוננות זו תשלים את התמונה בהקשר לערך של הכרת הטוב ואהבת הארץ.

 

הפנמה

ננסה לחשוב יחד עם התלמידים, על מה אנחנו רוצים להודות להקב"ה ומה הביכורים שלנו.

  • נבקש מכל תלמיד לחשוב על מה היה רוצה להודות להקב"ה, ומה החפץ בעיניו שמסמל הודאה זו.
  • נבקש מהתלמידים לשבת בזוגות ולכתוב תפילת ביכורים שהיו אומרים היום שתילווה לדבר שהיו רוצים להודות עליו.

 

סגירה שהיא פתיחה

בשיעור זה למדנו על סדר הבאת הביכורים לאחר המסע מביתו עד להר הבית והמשנה עסקה במפגש בבית המקדש בין מביא הביכורים לבין הכהן והקריאה שבה בעצם תיאור העבר ועד הגעה לטובה שחנן ה' אותנו שעליה אני בא להודות ולשבח, יש בה במצוות הביכורים הרבה ערכים חינוכיים ערכיים. כמו אהבת הארץ, הכרת הטוב, ענוה, הודאה, ועוד.

נשאל את התלמידים: מהם לדעתכם הפירות שמהם מצוה התורה להביא ביכורים ואיך עובדה זו מתקשרת לערכים הנ"ל ?

 

חדש באתר

חוף הסליחה
כיצד יש, בימים אלו, לעגן בבטחה את אונית הסליחה? לפניכם פעילות המדגימה כיצד יש לבקש סליחה אמיתית הנכנסת אל הלב.

מהבלוג שלנו

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים