תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > יסודי > משנה > ביכורים, פרק ג' משנה ג': קיום מצוות הביכורים כהלכתה גם על ידי האדם המכובד

ביכורים, פרק ג' משנה ג': קיום מצוות הביכורים כהלכתה גם על ידי האדם המכובד

צוות לב לדעת
הדפסה
מקצוע: משנה
כיתה: ג-ד
נושא: מסכת ביכורים פרק ג' משנה ג'

בשיעור זה נפגוש בדמותו של המלך המביא ביכורים. דרך מפגש זה נראה שגם המלך במעמדו צריך לשאת על כתפו את הביכורים. התנהלות זו תדגיש לנו את חשיבות המצווה, ואת ראיית קיום המצווה כמכבדת את עושיה ולא פוגעת בכבודם, אפילו את המלך.

פתיחה 

נרשום על הלוח שמות של אנשים הנחשבים חשובים, דוגמא:

  • מלך 
  • רב ראשי  
  • ראש ממשלה  

נבקש מהתלמידים להציע אילו התנהגויות או מעשים אינם הולמים את מעמדם וחשיבותם של האנשים הללו. נרשום ליד כל דמות את ההצעות שהתלמידים מעלים.

במשנתנו נלמד על התנהגות שאינה הולמת את מעמדו של מלך ישראל, ובכל זאת הוא עושה מעשים אלה. 

 

מפגש ראשוני עם המקור

 

הֶחָלִיל מַכֶּה לִפְנֵיהֶם עַד שֶׁמַּגִּיעִין לְהַר הַבַּיִת.

הִגִּיעוּ לְהַר הַבַּיִת, אֲפִלּוּ אַגְרִיפַּס  הַמֶּלֶךְ נוֹטֵל הַסַּל עַל כְּתֵפוֹ וְנִכְנָס, עַד שֶׁמַּגִּיעַ לָעֲזָרָה.

הִגִּיעַ לָעֲזָרָה וְדִבְּרוּ הַלְוִיִּם בַּשִּׁיר, אֲרוֹמִמְךָ יְיָ כִּי דִלִּיתָנִי וְלֹא שִׂמַּחְתָּ אֹיְבַי לִי .

 

למדנו במשנה הקודמת על החליל שבו מנגנים במהלך כל הדרך לירושלים עם הביכורים. משנה זו עוסקת בהגעת הביכורים לירושלים עד שמוסר מביא הביכורים את הטנא לכהן.

הסבר המושגים במשנה:

  • הר הבית – מקום המקדש.
  • עזרה – שטח בהר הבית שבו מותר לישראלים ולנשים לשהות בו .
  • המלך אגריפס – ממלכי חשמונאי בימי בית שני (היה בעל נפש גדולה ושררה רבה).

 

התבוננות 

נשאל את התלמידים:

  • מה דעתכם על המשנה.
  • האם התיאור על המלך במשנה נראה לכם תיאור שמתאים להתנהגות של מלך ואם לא מדוע?

על מנת להקצין שאלה זו נעיין יחד עם התלמידים בסיפור דוד וארון ה'.

נקרא את הפסוקים בשמואל ב' – סיפור דוד מעלה את ארון ה' לעיר דוד:

יג וַיְהִי כִּי צָעֲדוּ נֹשְׂאֵי אֲרוֹן-ה' שִׁשָּׁה צְעָדִים וַיִּזְבַּח שׁוֹר וּמְרִיא: 
יד וְדָוִד מְכַרְכֵּר בְּכָל-עֹז לִפְנֵי ה' וְדָוִד חָגוּר אֵפוֹד בָּד: 
טו וְדָוִד וְכָל-בֵּית יִשְׂרָאֵל מַעֲלִים אֶת-אֲרוֹן ה' בִּתְרוּעָה וּבְקוֹל שׁוֹפָר: 
טז וְהָיָה אֲרוֹן ה' בָּא עִיר דָּוִד וּמִיכַל בַּת-שָׁאוּל נִשְׁקְפָה בְּעַד הַחַלּוֹן וַתֵּרֶא אֶת-הַמֶּלֶךְ דָּוִד מְפַזֵּז וּמְכַרְכֵּר לִפְנֵי ה' וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ: 
כ וַיָּשָׁב דָּוִד לְבָרֵךְ אֶת-בֵּיתוֹ וַתֵּצֵא מִיכַל בַּת-שָׁאוּל לִקְרַאת דָּוִד וַתֹּאמֶר מַה-נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אַמְהוֹת עֲבָדָיו כְּהִגָּלוֹת נִגְלוֹת אַחַד הָרֵקִים: 
כא וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-מִיכַל לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר בָּחַר-בִּי מֵאָבִיךְ וּמִכָּל-בֵּיתוֹ לְצַוֹּת אֹתִי נָגִיד עַל-עַם ה' עַל-יִשְׂרָאֵל וְשִׂחַקְתִּי לִפְנֵי ה': 
כב וּנְקַלֹּתִי עוֹד מִזֹּאת וְהָיִיתִי שָׁפָל בְּעֵינָי וְעִם-הָאֲמָהוֹת אֲשֶׁר אָמַרְתְּ עִמָּם אִכָּבֵדָה: 
כג וּלְמִיכַל בַּת-שָׁאוּל לֹא-הָיָה לָהּ וָלָד עַד יוֹם מוֹתָהּ: 

 

לאחר קריאת הפסוקים, נשאל:

  • מדוע לעגה מיכל לדוד המלך ?
  • מדוע חשבה מיכל שלא ראוי שהמלך כך יפזז ויכרכר עם הארון ?
  • מה הדוגמא האישית הנלמדת מדוד ?
  • מה תשובתו של דוד למיכל?

נחזור אל המשנה שלנו. נסביר ונדגיש לתלמידים שבכל הדרך לירושלים יכול המלך לתת את הסל לעבדיו לשאת אותו אך בהגיעו לעזרה צריך הוא בעצמו לשאת על כפתו ולהביאו לכהן.

  • נשאל את התלמידים- האם מכובד שמלך ישא סל פירות על כתפו?

לפי מה שלמדנו עד כה, חלק ממצוות ביכורים היא נשיאת הביכורים על ידי המביא עצמו על כתפו. לפיכך התנהלות זו על אף שהיא לכאורה לא מתאימה לכבודו של מלך, על המלך לעשות אותה ולקיים את המצווה.

נערוך השוואה מהירה יחד עם התלמידים בין אגריפס לבין דוד:

  • אגריפס  ודוד היו מלכים
  • אגריפס ודוד עשו פעולות שנראה לצופה מבחוץ שאינן הולמות את כבוד המלך
  • בדוד מובא הסיפור בפועל ואילו במשנה מובא רק שאפילו אגריפס היה נוהג כך
  • דוד היה מקרה חד פעמי , המלך בכל שנה.

 

הפנמה

גם בימינו שאלת הכבוד של אנשי הציבור ניצבת במקומה. אחד המקומות בהם באה לידי ביטוי התמודדות זו התרחש לפני כשנתיים כאשר ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו ישב אבל על אביו. נקרא עם התלמידים כתבה שדנה באבלותו של ראש הממשלה. 

נפנה את התלמידים לחשוב לפני המפגש עם הכתבה, מה יכולות להיות הבעיות וההשלכות לכך שראש ממשלה יושב שבעה. והאם היו מגדירים את חובותיו באופן שונה מאדם רגיל.   

 

סגירה שהיא פתיחה

למדנו בשיעור זה על הערך של קיום המצוות שבקיום המצוות עושים את רצון ה' וכולנו עבדי ה' גם המלך וגם כל אדם מכובד אחר שיהיה, אמורא או תנא , קיום רצון ה' הוא הכבוד הגדול ביותר שיכול אדם בעולם הזה לקבל.  גם בחיי היום יום שלנו בחברה, עצם השותפות כחלק מהחברה היא החשובה וכל משימה היא חשובה גם כזו שנדמה לי שאינה ראויה לי לפי כבודי.

חדש באתר

החברה הישראלית
אסופת סרטונים על החברה הישראלית

מהבלוג שלנו

אני מרשה בכיתה
מה אנחנו 'מרשים' בכיתה שלנו? ומדוע? מה זה מצמיח?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים