תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > יסודי > ספרות > לכל איש יש שם - זלדה

לכל איש יש שם - זלדה

צוות לב לדעת, מירב ראובינוף
הדפסה
מקצוע: ספרות, שירה מודרנית
כיתה: ז-ח
נושא: אדם וזהותו

שיעורי ספרות באתר לב לדעת  נכתבו על ידי מורים ומדריכים מנוסים ועיקרם הם הצעות הפנמה והשראה. על כל מורה להפעיל שיקול דעת לגבי הוראת התכנים. מאמרים מוסמכים לתכני הבגרות מופיעים רק באתר הרשמי של מפמ"ר ספרות בחמ"ד ד"ר טלי יניב

 

מהלך השיעור:

(מומלץ בתור שיעור פתיחה עם קבוצה קטנה)

 

א. נותנים לתלמידים למלא את הדף הבא: (בלי להגיד להם באיזה שיר מדובר)

 

תרגיל הכרות

מלא את הפרטים הבאים:

שם:

מדוע בחרו הוריך בשם זה?

גובה:

חוש הומור: הקף בעיגול את הנכון ביותר לגביך: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

בגד שנמצא עליך כרגע:

נוף האהוב עליך:

תאר תמונה התלויה בחדרך:

מזל:

שכן קרוב:

מהו החטא הנורא ביותר לדעתך?

משאלה פרטית:

מי שונא אותך?

את מי אתה אוהב?

מהו החג האהוב עליך?

מהם תחביביך?

מהי תקופת השנה האהובה עליך? (אביב, קיץ, סתיו, חורף)

למה אתה עיוור, כלומר מתייחס כדבר לא עקרוני?

מהו הים האהוב עליך? (ים תיכון, ים המלח, ים סוף, ים כינרת)

בהצלחה רבה!

 

 

לאחר שהתלמידים מקריאים בסבב את תשובותיהם, נקרא את השיר:

 

לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם / זלדה


לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתַן לוֹ אֱלֹהִים
וְנָתְנוּ לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ קוֹמָתוֹ וְאֹפֶן חִיוּכוֹ
וְנָתַן לוֹ הָאָרִיג
לְכַל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ הֶהָרִים
וְנָתְנוּ לוֹ כְּתָלָיו
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ הַמַּזָּלוֹת
וְנָתְנוּ לוֹ שְׁכֵנָיו
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ חֲטָאָיו
וְנָתְנָה לוֹ כְּמִיהָתוֹ
לְכַל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שנתנו לו שונאיו
ונתנה לו אהבתו
לְכַל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ חַגָּיו
וְנָתְנָה לוֹ מְלַאכְתּוֹ
לְכַל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתְנוּ לוֹ תְּקוּפוֹת הַשָּנָה
וְנָתַן לוֹ עִוְרוֹנוֹ
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם
שֶנָּתַן לוֹ הַיָם
וְנָתַן לוֹ
מוֹתוֹ.

 

 

התלמידים יופתעו לראות בשלב זה שהשאלות שנשאלו בדף ההכרות נכתבו על פי השיר הזה.

 בדיון בשיר יש להתייחס  לנק' הבאות:

1.      בפתיחת השיר יש ארמז למאמר חז"ל:

"תנו רבנן: שלושה שותפין יש באדם - הקב"ה ואביו ואמו" (נדה לא ע"א)

 

2.      ההבדל בין גובה שהוא דבר מדיד ובין הביטוי "קומתו" שמכיל גם אופן עמידה, ומבטא באיזה שהיא צורה גם את אישיות האדם. אותו דבר לגבי ביטוי כמו :"אופן חיוכו".

 

3.      הניגודים בשיר: ההרים לעומת כתליו, שונאיו ואהבתו, חגיו ומלאכתו וכו'

מדוע חלק מהם נכתב בלשון רבים וחלק בלשון יחיד ( חטאיו לעומת כמיהתו, שונאיו לעומת אהבתו וכו').

 

4.      התייחסות לביטויים קשים יותר כמו כמיהתו, עיוורונו וכד'.

כיצד הים או המוות נותנים שם לאדם?

 

5.      מבנה השיר: נכתב ברצף אחד, ללא פסיק או נקודה – מהלידה ועד המוות.

השורות האחרונות מתקצרות לקראת המילה מותו העומדת יחידה בשורה.

 

6.      התייחסות לכותרת: "לכל איש יש שם", לא שם במשמעותו הרגילה אלא השם המתגלה בצירוף מראהו החיצוני של האדם, תכונותיו, תחביביו, מאורעות חייו, ביחס סביבתו אליו וכו'.

7.      העשרה:

  • התייחסות לנושא השם כהמשכיות הדורות בסיפור "יד ושם".
  • התייחסות למצבם של אסירי המחנות כאשר נלקח להם השם ונשארו רק עם מספר: "עתה שוו בנפשכם אדם שניטלו ממנו ביתו, הרגליו, בגדיו, הורחק מיקיריו, הכל, כל מה שהיה לו; אדם כזה לא יהיה אלא קליפה ריקה, לא נותר לו דבר, הוא אומלל וחסר אונים; לא נותר לו כבוד עצמי; הוא לא יכול עוד להבחין בין טוב לרע, מי שניטל ממנו הכל בהינף יד, גם אישיותו ניטלת ממנו בקלות יתרה. הוא הופך ליצור נחות ביותר שקל להחליט להמיתו בלי מחשבה תחילה. ליצור כזה אין להתייחס כאל בן-אדם. במקרה הטוב ביותר יישפט לחיים או למוות בשל שיקול של תועלת.. שמי 174517 ; ובכן נתנו לנו שם, שאותו נישא כל חיינו, סימן שנחרת בכתובת קעקע על יד שמאל"   (הזהו אדם /  פרימו לוי")
  • הסרט "איכה" של "מעלה" על שם שניתן בעקבות מגילת איכה, והבחורה רוצה להחליף אותו, תוך כדי בירור זהותה.

 

חדש באתר

החברה הישראלית
אסופת סרטונים על החברה הישראלית

מהבלוג שלנו

אני מרשה בכיתה
מה אנחנו 'מרשים' בכיתה שלנו? ומדוע? מה זה מצמיח?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים