תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > תנ"ך > "עלה האיש" - אלקנה ושמואל, שמואל א', פרק א'.

"עלה האיש" - אלקנה ושמואל, שמואל א', פרק א'.

אוריטל בר לוי
הדפסה
מקצוע: תנ"ך
כיתה: ז - ט
נושא: שמואל

בשיעור זה נלמד על סיפור הולדת שמואל, ובאמצעותו נכיר את המשמעות של העשייה של היחיד ויכולת ההשפעה שלו.

ננחה את התלמידים: עצמו את העיניים ודמיינו את העלייה לרגל בתקופת השופטים. מה דמיינתם?                             

נסביר את הרקע לתקופת השופטים: אנחנו נמצאים בתקופה בה 'איש הישר בעיניו יעשה'. אנשים לא עולים למשכן בשילה, כל אחד מתרכז בחייו ובביתו. אין משהו שמאחד את העם.

 

נקרא את פסוקים א-ז יחד, ונשאל: כמה אנשים יש לדעתכם בעליית הרגל הזו?

 

(א) וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִן הָרָמָתַיִם צוֹפִים מֵהַר אֶפְרָיִם וּשְׁמוֹ אֶלְקָנָה בֶּן יְרֹחָם בֶּן אֱלִיהוּא בֶּן תֹּחוּ בֶן צוּף אֶפְרָתִי:

(ב) וְלוֹ שְׁתֵּי נָשִׁים שֵׁם אַחַת חַנָּה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פְּנִנָּה וַיְהִי לִפְנִנָּה יְלָדִים וּלְחַנָּה אֵין יְלָדִים:

(ג) וְעָלָה הָאִישׁ הַהוּא מֵעִירוֹ מִיָּמִים יָמִימָה לְהִשְׁתַּחֲוֹת וְלִזְבֹּחַ לה' צְבָאוֹת בְּשִׁלֹה וְשָׁם שְׁנֵי בְנֵי עֵלִי חָפְנִי וּפִנְחָס כֹּהֲנִים לַה':

(ד) וַיְהִי הַיּוֹם וַיִּזְבַּח אֶלְקָנָה וְנָתַן לִפְנִנָּה אִשְׁתּוֹ וּלְכָל בָּנֶיהָ וּבְנוֹתֶיהָ מָנוֹת:

(ה) וּלְחַנָּה יִתֵּן מָנָה אַחַת אַפָּיִם כִּי אֶת חַנָּה אָהֵב וַה' סָגַר רַחְמָהּ:

(ו) וְכִעֲסַתָּה צָרָתָהּ גַּם כַּעַס בַּעֲבוּר הַרְּעִמָהּ כִּי סָגַר ה' בְּעַד רַחְמָהּ:

(ז) וְכֵן יַעֲשֶׂה שָׁנָה בְשָׁנָה מִדֵּי עֲלֹתָהּ בְּבֵית ה' כֵּן תַּכְעִסֶנָּה וַתִּבְכֶּה וְלֹא תֹאכַל:

 

  • מהי חשיבות העובדה שלאיש שתי נשים, לאחת מהן אין ילדים והיא מופלת לטובה?
  • לצורך מה מתאר הכתוב שהאיש עלה עלה מימים ימימה?

נספר שבהמשך לאלקנה וחנה נולד בן - שמואל הנביא. ננסה לחשוב: מה מיוחד באלקנה וחנה שבנם הוא שמואל הנביא?

 

ילקוט שמעוני שמואל א': ו

עלה האיש ההוא - נתעלה בביתו נתעלה בחצרו נתעלה בעירו נתעלה בכל ישראל ... 
אלקנה ואשתו בניו ואחיותיו וכל קרוביו היה מעלה עמו לרגל ובאים ולנים ברחובה של עיר והיתה המדינה מרגשת, והיו שואלין אותן להיכן תלכו? ואומרים: לבית ה' שבשילה, שמשם תצא תורה ומצות, ואתם למה לא תבואו עמנו ונלך יחד?
 מיד עיניהם משגרות דמעות, אומרים להם: נלך עמכם. ואומרים להם: הן! 
עד לשנה הבאה חמשה בתים, לשנה אחרת עשרה בתים, עד שהיו כולם עולים.
 ובדרך שהיה עולה שנה זו לא היה עולה שנה אחרת, עד שהיו כולם עולים. 
אמר לו הקב"ה: אלקנה, אתה הכרעת את ישראל לכף זכות וחנכתם במצות וזכו רבים על ידך, אני אוציא בן ממך שיכריע את ישראל לכף זכות ויחנך אותם במצות. הא למדת שבשכר אלקנה, שמואל.

 

  • למה מוציא המדרש את הביטוי 'עלה האיש' מפשטותו?
  • איך הצליח אלקנה לגרור אחריו קהל רב למצוות עליה לרגל?
  • המדרש מבקש ללמד אותנו על הקשר שבין מעשיו של אלקנה ללידת הבן שמואל. מה הקשר?

אלקנה לא ניסה לשנות את כל העולם וצעק לכולם לבוא למשכן, הוא פשוט עלה לרגל וכל פעם העלה איתו עוד קצת וכך שינה את עצמו ואחריו את ביתו וכל פעם עוד קצת אנשים שפגש. לבסוף, אלקנה שינה את כל תפיסת המשכן ועבודת ה'. כל זאת בזכות ההתמדה השקטה שלו.

 

נשמיע את השיר 'אני ואתה נשנה את העולם'.

               

   

נבקש מכל אחד לכתוב לעצמו מה הוא חושב שצריך כרגע לשנות בחברה ואיך אפשר להתחיל בשינוי בצורה הכי קטנה שיש. אפשר לשתף.

 

להרחבה:

ויהי איש אחד מן הרמתים וגו' (שמואל א א,א) - " היה אלקנה עולה ארבעה פעמים בשנה, שלשה מן התורה ואחת שקיבל עליו, שנאמר ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה וגו' (שמואל א א,ג), אלקנה הוא עלה ואשתו ובניו ובנותיו ואחיו ואחיותיו וכל קרוביו עמו וכל בני ביתו היה מעלה את הכל עמו, אמר, שלא [ילמדו] דרך עבודה זרה מן הכנענים ומן הפושעים ויעשו דבר שלא כתורה. דבר אחר למה מעלה את הכל עמו, כשהיו עולין בדרך ולנין ברחובה של עיר, מתקבצים האנשים לבד והנשים לבד, שכן האיש מדבר עם האיש, אשה עם האשה, גדול עם גדול, קטון עם קטון, והיתה המדינה מרגשת [והיו] שואלין להן [להיכן תלכו, ואומרים] אל בית האלהים שבשילה שמשם תצא תורה ומשם מצוות, ואתם למה לא תבואו עמנו ונלך ביחד, מיד עיניהם משגרות דמעות, אמרו להן נעלה עמכן, אמרו להן הין, עוד לשנה הבאה חמשה בתים, לשנה אחרת עשרה בתים, לשנה אחרת הרגישה כולה לעלות, והיו עולין הימינה כששים בתים, ובדרך שהיה עולה שנה זו לשנה אחרת אינו עולה אלא בדרך אחרת, אלקנה הכריע את ישראל לכף זכות וחינך אותם במצות, וזכו רבים על ידו, הקב"ה בוחן לבות וכליות אמר לו, אלקנה את הכרעתה את ישראל לכף זכות וחינכתם במצוות, וזכו רבים על ידיך, אני אוציא ממך בן שיכריע את ישראל לכף זכות ויחנך אותם במצוות ויזכה רבים על ידיו." 

[מתוך: אליהו רבה (איש שלום) פרשה ט', ד"ה "כיוצא בדבר").

 

 

חדש באתר

השתלמויות - כנס פנים אל פנים
חדש! כנס פנים אל פנים המיועד למשתתפי השתלמויות הקיץ ולבוגרי ההשתלמויות המקוונות. לפרטים נוספים לחצו כאן.

מהבלוג שלנו

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים