תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > ספרות > אנטיגונה/סופוקלס - מוטיב העיוורון וסיום היצירה

אנטיגונה/סופוקלס - מוטיב העיוורון וסיום היצירה

רבקה ליבוביץ, צוות לב לדעת.
הדפסה
מקצוע: ספרות
נושא: דרמה

בחלק זה, נעסוק בהשפעתו של מוטיב העיוורון על תפקודם של הדמויות ביצירה, ומתוך כך ניגע בעיוורון שלעתים רבות מאפיין אותנו בשעת ויכוח.

הקדמה:

להיבריס של הדמויות מתלווה עיוורון. באופן אירוני דווקא העיוור ביצירה הוא 'פוקח העיניים'. נפגש עם העיוורון והופעותיו החיוביות והשליליות דרך חוויה ודיון, ונזמין את התלמידים להתבוננות פנימית בעיניים פקוחות על עיוורון בו אנחנו לוקים בעימותים.

 

משחק מוביל-מובל: כדאי לצאת למרחב פתוח. התלמידים מתחלקים לזוגות כאשר אחד קושר את עיניו והשני מוביל אותו במסלול שבוחר במגע בלי מילים או רק במילים בלי מגע. כעבור 5 דק' מתחלפים.

עיבוד המשחק:

  • איך הייתה החוויה בתור 'עיוור'? מה דורשת? מה מאפשרת? [לסמוך, להקשיב, להישען, לבטוח, להתרכז...]
  • איך הייתה החוויה בתור מוביל? מה דורשת? מה מאפשרת? [בטחון, הובלה, תשומת לב ורגישות, להעניק..]
  • ניתן לקרוא יחד את הדיאלוג בין טרסיאס לקריאון ולבקש מהתלמידים להקשיב בעיניים עצומות ולמצוא את מוטיב העיוורון המופיע בדיאלוג.

 

מוטיב העיוורון ביצירה:

 

  • מיהם העיוורים? הדגימו -כיצד מתבטא מוטיב העיוורון בדיאלוג זה וביצירה בכלל? [ביצירה מופיע מוטיב העיוורון כעיוורון נפשי של קריאון (וגם של אנטיגונה) שנגרם מההיבריס. ולעומת זאת מופיע העיוורון הפיזי של טרסיאס שבעצם רואה ומגלה את האמת, למרות ואולי בזכות העיוורון שלו.]
  • מה העיוורון מסמל? [האנלוגיה בין טרסיאס לקריאון מעלה מצד אחד את העיוורון כאטימות, ניתוק, חוסר שליטה וחוסר יכולת לראות את הסביבה כמו קריאון, ומצד שני ראייה פנימית נטולת השפעות כמו של טרסיאס. המוטיב הזה מדגיש את ההיבריס של קריאון ומעצים את הטרגדיה]

 

"והנה, העיוורון של הגאווה, כשהוא מגיע למרום מדרגתו, הוא מאבד את העולם, מפני שאי אפשר עוד לחיים של חברה ואגד ציבורי להיות מתפתחים כל זמן שלא תהיה הכרה פנימית בכל אחד שיש לו איזה דברים וכשרונות שהוא נמצא על ידם חסר, וישתלם רק על ידי עזר חבריו ..." (הרב קוק. עין איה שבת סב)

  • מה המחיר של עיוורון הגאווה וכיצד מסביר אותו הרב קוק?
  • מהי ההכרה שמלמד אותנו הרב קוק כתשובה לעיוורון הגאווה? כיצד לדעתך ניתן ליישם הכרה זו?
  • ניתן ללמוד את מאפייני הטרגדיה בהקשר זה של העיוורון, כיוון שהוא מסייע להבנת מהות המאפיינים.             
  • הצעה לדף עבודה ראו בנספח.

 

היזכר בעימות/ויכוח שחווית לאחרונה עם חבר/הורה/מורה.

  • כתוב אילו תחומים\ערכים עלו בקונפליקט?                                                                                          
  • האם היתה הקשבה והבנה?                                                                                                          
  • אילו טרסיאס העיוור היה פוגש אותך לאחר הויכוח, מה היה אומר לך? נסה לחשוב כיצד היה 'מגלה את עיניך' (בהבנה ומציאת טוב בצד השני\בהבנה על צורת הויכוח).                                                   
  • האם תוכל לשתף במסקנות ההתבוננות שלך את אותו אדם שהתעמתת איתו? כתוב לו מסרו/פתק.

 

הצעה נוספת למשימת כתיבה: המקהלה מסיימת במסר של סופוקלס לטרגדיה. כתוב מסר משלך או התבוננות שהתחדשה\התחזקה לך בעקבות הלמידה של היצירה.

*הערה: בהקשר זה של סיום הטרגדיה יכולות לעלות סוגיות אמוניות בנוגע לגורל ובחירה. יש כיתות בהן כדאי לציין ואולי אף להרחיב על התפיסה היהודית ששונה באופן מהותי מזו היוונית הדטרמניסטית והפסימית. אנחנו מאמינים בכוחה של בחירה ושל תשובה, מאמינים בטוב שבאדם ובהטבה של ה' איתנו (גם כשקורית חלילה טרגדיה).

הצעה בנוגע לדרכי עיצוב: ניתן בסיכום הלמידה (לאחר למידת המושגים ויישומם) ליצור תרשים הממחיש את הקשר בין הרעיון המרכזי של היצירה לבין דרכי העיצוב שלה. דרכו אפשר לסכם, לדון ולהזכיר את הנלמד וגם לעבוד על מיומנות הנדרשת בבגרות של חיבור בין דרכי העיצוב לתוכן: דוגמה.

חדש באתר

לך ירושלים
שיעורים לתיכון ליום ירושלים

מהבלוג שלנו

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים