תיכון
יסודי
גני ילדים
חומרי הוראה > תיכון > מעגל השנה > גיבורים ביד חלשים

גיבורים ביד חלשים

צוות לב לדעת, חנה גודינגר (דרייפוס)
הדפסה
מקצוע: מעגל השנה
נושא: גיבורים ביד חלשים

הקדמה:

חנוכה נתפס בתודעה הלאומית כחג של גבורה. מלחמת החשמונאים ביוונים שהיתה מלחמה של מעטים מול רבים מבטאת את העוצמה והכוח הפנימי שיכול להיות גם למי שנראה בעין ראשונית קטן וחלש. בשיעור זה נבקש להעמיק עוד בנקודה זו ולהכיר בכך שדווקא לחלש יש גבורה מיוחדת: גבורת החלש. המוכנות של החלש להיות חלש, להיות פגיע, להיות מפסיד ולהכיר בכך שהוא איננו מושלם – היא גבורה של ממש. בעולם של בני הנוער ההסכמה להיות חלש ולא תמיד מצליח, כמעט ולא קיימת וחסרונה יוצר סיבוכים רבים. בחג החנוכה, חג הגבורה נבקש להעמיק ולתת מקום דווקא לגבורה זו: הגבורה להיות חלש. 

 

הצעה למהלך שיעור:

א. נפתח את השיעור בבקשה מהתלמידים לתת הגדרה מילונאית למידת הגבורה. מן הסתם כל התלמידים מכירים את המשנה במסכת אבות שאומרת "איזהו גיבור? הכובש את יצרו", כך שסביר להניח שרוב התלמידים יחפשו הגדרות ברוח המשנה וימצאו את הגבורה לא ככוח פיזי אלא ככוח נפשי של התגברות. בהמשך השיעור נבקש להעמיק יותר בהבנה זו אך כפתיח זו נקודת התחלה טובה. ניתן לתלמידים שמוכנים לשתף בהגדרה שכתבו לומר אותה בקול רם ונתבונן יחד עם התלמידים באוסף דיוקי ההגדרות שהם נתנו לתכונה.

 

ב. בכיתות שניתן להעמיק עוד קצת בהגדרת הגבורה, אנחנו מציעים לפזר בכיתה את אוסף המקורות החז"ליים המצורף שבכולם ישנה הגדרה כל שהיא לגבורה ששייכת למובן הכובש ועוצר את התפרצות הרגשות והכוחות מלצאת החוצה. נבקש מהתלמידים להסתובב בין המדרשים ולהתיישב ליד מדרש שדיבר אליהם במיוחד.

כל קבוצת תלמידים שהתיישבה ליד מדרש אחד, תתבקש לחשוב עוד קצת על המדרש ולנסות:

  • להגדיר באופן מדויק מהי הגבורה שמתוארת במדרש?
  • לחשוב אילו תכונות נפש צריך בשביל להיות גיבור באופן זה?
  • לחשוב אילו תכונות ואיזו אווירה חברתית מקשה על קניית תכונת הגבורה שבמדרש?

לאחר שכל קבוצה יושבת כמה דקות עם המדרש, נבקש מנציגי הקבוצות להקריא את המדרש שבחרו בקול ולתאר קצת את הדיון שעלה אצלם בקבוצה סביב המדרש.

 

תלמוד בבלי מסכת שבת דף פח ע"ב

תנו רבנן: עלובין ואינן עולבין שומעין חרפתן ואינן משיבין עושין מאהבה ושמחין ביסורין עליהן הכתוב אומר "ואוהביו כצאת השמש בגבורתו"

 

תלמוד בבלי מסכת יומא דף סט ע"ב (מתורגם)

אמר רבי יהושע בן לוי: למה נקרא שמן אנשי כנסת הגדולה? שהחזירו עטרה ליושנה. משה אמר "האל הגדול הגבור והנורא". בא ירמיה ואמר: נכרים מקרקרין בהיכלו, איה נוראותיו?! לא אמר "נורא"!  בא דניאל אמר: נכרים משתעבדים בבניו, איה גבורותיו?! לא אמר "גבור"!. באו אנשי כנסת הגדולה ואמרו: אדרבה זו היא גבורת גבורתו שכובש את יצרו, שנותן ארך אפים לרשעים. ואלו הן נוראותיו שאלמלא מוראו של הקדוש ברוך הוא היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין האומות.

 

מדרש תהילים מזמור נב

"ויאמר המלך לדואג סוב אתה ופגע בכהנים" עמד והכה אותם. שנאמר "וימת ביום ההוא שמונים וחמשה איש". ראה אי זה גבורה היה לו? שלא סייעו אדם בעולם אלא הוא עצמו הרגן. ולא אלו בלבד, אלא "ואת נוב עיר הכהנים הכה לפי חרב". ודוד צווח ואומר: "מה תתהלל ברעה הגבור חסד אל כל היום" - אמר לדואג: "אדם גבור וראש לסנהדרין יתעסק ברעה הזאת, ואומר לשון הרע? "ברעה הגבור". אמר לו: "וזו גבורה היא? שרואה אדם את חבירו על פי הבור ודוחפו לבור. ורואה אותו על ראש הגג ודוחפו. זו גבורה היא? אלא אימתי הוא גבור? בשעה שיבוא חבירו ליפול, ואוחזו בידו שלא יפול. וכן מי שרואה חבירו שנופל לבור, ומעלהו! ואתה ראית שאול כועס עלי, והטלת מים על איברי..

 

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף לא ע"א

אמר רבי יוחנן: כל מקום שאתה מוצא גבורתו של הקדוש ברוך הוא אתה מוצא ענוותנותו

 

ג. בשלב זה נבקש לקרוא יחד את התפילה שאנחנו מוסיפים בשמונה עשרה ובברכת המזון בימי החנוכה (מצורף לקמן). התפילה מעמתת בין חמישה ניגודים:

1. גיבור וחלש.   2. רב ומעט.   3. טמא וטהור.   4. רשע וצדיק.   5. זד ועוסק בתורה

 

נבקש מכל תלמיד לבחור מתוך חמשת הניגודים שני ניגודים שמדברים אל ליבו ולנסות ולחשוב על מלחמה פנימית שמתרחשת בתוכו בין שני הניגודים שבחר: בין גיבור לחלש, בין רב למעט, בין טמא לטהור, בין רשע לצדיק ובין זד לעוסק בתורה. כדאי להציע לתלמידים לתת מילים כתובות למלחמה המתרחשת בתוכו: לדוגמא: מי הוא הגיבור שמבקש להשתלט על החלש? כיצד הוא מנסה להשתלט עליו? איזה חיזוקים יכולים לתת לחלש כוח לעמוד בפני הגיבור שנגדו? משימה זו משמעותית הן בהפיכת המלחמה של ימי החנוכה להיות רלוונטית ונוגעת בקיום של האדם כיום והן בהבנה שהעימותים בין טוב לרע מצויים בתוך כל אחד מאיתנו.

במידה והמשימה נשמעת לכם תובענית מידי עבור התלמידים שלכם, אפשר לבצע אותה בקבוצות ולחשוב על "מקרי מבחן"  כלליים אצל בני אדם שידגימו כל אחד מהמאבקים הללו.

 

הוספה לחנוכה בתפילה ובברכת המזון

בִּימֵי מַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנַאִי וּבָנָיו. כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְהַשְׁכִּיחָם תּוֹרָתֶךָ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנֶךָ: וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם. רַבְתָּ אֶת רִיבָם. דַנְתָּ אֶת דִּינָם. נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם. מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים. וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים. וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים. וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים. וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ. וּלְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמֶךָ. וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה: וְאַחַר כֵּן בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ. וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ. וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ. וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ. וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ. לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל:

 

החל משלב זה אנחנו מציעים שתי אפשרויות כיצד להמשיך את הרעיון של השיעור: אפשרות אחת, פשוטה יותר תוצע לקמן בסוף הקובץ (אות ו') ובה נציע לתלמידים לנסות ולחשוב על מקומות דרושים מהם איפוק וכבישת היצר ולחשוב כיצד הם מפתחים את תכונת הגבורה הזו אצלם. אפשרות אחרת, מורכבת יותר תוצע מיד לקמן (אותיות ד' + ה') ובה נעמיק יותר את מושג הגבורה ונבין שיש גבורה במוכנות להיות חלש.

ד. אפשרות 1: נשאל את התלמידים מי בתפילה מקבל את הכינוי "גיבור" ומי מקבל את הכינוי "חלש"? כמובן שהתשובה היא שהתפילה מספרת שהיוונים הם היו הגיבורים והחשמונאים הם היו החלשים. תפילה זו מקשה לכאורה על ההבנה בה פתחנו את השיעור המדייקת שהגבורה איננה תכונה המתארת כוח פיזי ועוצמה חומרית אלא דווקא כוח נפשי "הכובש את יצרו". סביר להניח שהתשובה הראשונה (ואולי גם הנכונה לפשט המקור) תהיה שהכוונה ל"גיבור"  במשמעות הרגילה בה העולם נוהג להשתמש במילה זו: גיבור פיזי.

כאמור, אנחנו מבקשים להטעין את הנקודה הזו במשמעות נוספת: היכולת לוותר, להיות מהנעלבים שאינם עולבים, להיות מבעלי הכוח שלא בהכרח מפגינים אותה החוצה, להיות מהיכולים להתאפק ולכבוש את היצר, לבקש עזרה כשצריך – קשורה ביכולת להיות חלש.

 

נבקש מכל תלמיד לומר מה מעוררת בו המילה: "להיות חלש". סביר להניח שההרגשות ינועו סביב מבוכה, רצון להסתיר,

כדאי לחדד את הדמות החלשה כפי שהתלמידים בכיתה תופסים אותה ומכאן לפתוח דיון:

  • מה מפחיד אותנו כ"כ בלהיות חלשים?

  • לאיזה תגובות מוביל הפחד להיות חשל את בני האדם?

  • אלו תכונות צריך כדי לדעת להיות חלש?

  • מה מפסיד האדם שלא מעיז להיות חלש? ומה מרוויח האדם שמעיז להיות חלש?

  • כיצד ניתן ליצור חברה בה זה לא כ"כ נורא להיות חלש?

 

דרך הדיון כדאי לחזור לתפילת "על הניסים" ולהציע להגדיר את החלש שבה כגיבור האמיתי ולהראות לתלמידים כיצד כל המעלות הטובות של הגבורה הנפשית בהן עסקנו בתחילת השיעור קשורות ליכולת המיוחדת הזו: להיות חלש.

 

ה.  נבקש מכל תלמיד לנסות ולכתוב לעצמו ארבע נקודות בהן הוא נוטה לחפש להיות חזק למרות שבאופן עמוק הוא חלש בהם. אפשר לשים מוזיקה ברקע כדי לעזור לתלמידים להיות קשובים ומכוונים לתוך עצמם.

 

ו. אפשרות 2: המילים בהן נפתח ספר ההלכה החשוב ביותר שנכתב לעם ישראל: השולחן ערוך , קשורות גם הם למושג הגבורה (מצורף לקמן). לפני שנקרא את ההלכה עם התלמידים, נבקש מכל תלמיד לעצום את עיניו ולנסות לחזור אל הרגע הבוקר בו הוא שכב מתחת לשמיכה והשעון מעורר צלצל (או ההורים או כל מנגנון קימה אחר). ניתן לתלמידים להיזכר קצת בחוויה ובתחושה של רגע זה ואז נבקש מכל אחד להגיד משהו שיתאר את הרגע הזה בחיים שלו: כאשר ההכרה נופלת שצריך לצאת מהשמיכה החמה לעוד יום לימודים. סביר להניח שהחוויות יהיו קושי לקום..

נקרא ביחד עם התלמידים את ההלכה הראשונה בשולחן ערוך ונעורר דיון:

  • מדוע הקימה בבוקר היא מעשה של גבורה?

  • כיתד גבורה זו קשורה להגדרה בה הגדרנו את הגבורה בתחילת השיעור?

  • מה מלמדת אותנו העבודה שכך בוחר רבי יוסף קארו לפתוח את הספר ההלכה שכתב?

 

שולחן ערוך, אורח חיים, סימן א' סעיף א'

יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו שיהא הוא מעורר השחר

 

ז. נבקש מכל תלמיד לנסות ולכתוב לעצמו כיצד נראה האריה שלו? מה יכול לעזור לו להתגבר ולקום בבוקר או להתגבר כארי ולעשות שאר מעשים שקשים לו?

 

חדש באתר

ביציאתו מה הוא אומר?
שיעורים לבית הספר התיכון לסוף השנה

מהבלוג שלנו

תבואה משוגעת- מחשבות פדגוגיות
התערוכה 'תבואה משוגעת' היא תערוכה שמבקשת ליצור מרחב חדש של למידה. התערוכה מזמינה את המתבוננים בה למסע לימודי וחוויה של התפעמות וצלילה פנימה תוך חוויה של עושר ומרחב. כמה מחשבות אודות המסע, אל התערוכה ובעקבותיה:
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים