תיכון
יסודי
גני ילדים
מאמרים > אמנות > ציור אישי ופרשנות קבוצתית

ציור אישי ופרשנות קבוצתית

יעל מאלי

תיאור של תהליך למידה בקבוצה תוך שימוש בכלי של ציור אישי ויצירת שיח פרשנות קבוצתי אודות היצירות.


ציור אישי ופרשנות קבוצתית

יעל מאלי

חלק ראשון: ברור הנושא, פעילות מטרימה. לימוד, שיחה.

חלק שני: ביטוי הנושא בעזרת המחשה ויזואלית: יצירה אישית.

כל חבר בקבוצה מתבקש לייצג את הנושא באופן גרפי, בציור. ולא לחתום את שמו על היצירה.
חומרים: דף A4 חלק לכל משתתף, צבעים שמונחים בכמה מרכזים (רצוי צבעי פנדה. ניתן לבחור לצייר רק בעפרונות, כדי להדגיש את הצורות בלבד ואת היחסים ביניהם), סלוטייפ או נעצים להדבקת העבודות על הקירות.
1.  ההנחיה היא לצייר "בלי לחשוב, בלי לתכנן", "מהבטן"
2. כדי למנוע חסימות כמו: אני לא יודע לצייר, ניתן לומר: אפשר לסמן צורות גיאומטריות פשוטות כמו: ריבוע ועיגול ואפשר לצייר ממש.
3. אם הקבוצה אינה מורגלת ביצירה חופשית, רצוי לעשות פעילות מטרימה קצרה שמתרגלת ציור אינטואיטיבי: ציור בעיניים עצומות, ביד שמאל...
איסוף תליית התמונות על הקירות.
סיור בתערוכה - שלב לא הכרחי: (כולם קמים, מסתובבים, נותנים כבוד) כל אחד בוחר תמונה שמעניינת אותו, מדברת אליו, מסקרנת אותו. שומר את הבחירה לעצמו. על תמונה זו הוא ידבר בבוא תורו.

חלק שלישי: פרשנות
1.  פענוח התמונה של האחר יוצרת עניין וסקרנות, יש לה ערך חברתי. היא גם נותנת הזדמנות לחשוף משהו מתוך התת מודע. לרוב, המצייר אינו מודע למשמעויות רבות ביצירה שלו, רק מי שמתבונן ממרחק מסוים יכול לחשוף אותם בפניו.
2.  הפרשנות כוללת תיאור וניסיון לפענח את המשמעות הרוחנית של הציור. אין כאן מקום להערות אסתטיות ושיפוטיות.

שלב ראשון: תיאורי, שיקוף, מה אני רואה:
צורות וקווים, ברורים או מטושטשים, זוויתיים או מעוגלים, צורות פתוחות או סגורות, מה היחס בין הצורות, האם הן דומות או מנוגדות, קרובות או מרוחקות זו מזו
צבעים: חמים או קרים, כהים או בהירים, מה הצבע השולט, ניגודים בתמונה או הרמוניה
מיקום על הדף. בחלק העליון, במרכז, בחלק התחתון. האם האובייקט ממלא את הדף, האם הוא "יוצא מהדף"? מה היחס בין הדמויות בציור?

שלב שני: ניסיון לפענוח. פרשנות
כאן המקום לתת האנשה לתיאור המופשט, לשלב פרשנות רגשית וסמלית
מיקום המוטיבים על הדף: החלק התחתון מרמז על ביסוס, חומריות, יציבות.
החלק העליון - רוחניות,ניתוק החלק האמצעי מצביע על איזון.
"אני רואה דמות מרחפת קרוב לשמיים ואני מרגישה שיש לדמות שאיפות רוחניות..."
יחסי הגודל: גדול מול קטן מרמז על יחסי שולט – נשלט, שוויון מציין דיאלוג או מתח.
מרכז מול שוליים.
"נראה לי שהריבוע מאיים על העיגול, שהעיגול מפחד ממנו, הוא בורח לקצה הדף..."
הקשר בין המוטיבים: חלוקה, התמזגות, בליעה, כניעה, הפרדת כוחות
צבעים חמים וקרים מביעים רגשות, ציור מואר מביע אופטימיות, ציור קודר מביע גם הוא.
במידת האפשר רצוי להתייחס לשפת הסמלים.

שלב שלישי: פונים למצייר שעד כה היה אנונימי (אם הצליח להתאפק) האם הפענוח דיבר אליך? האם למדת משהו חדש? אתה רוצה להסביר לנו את ציורך? להוסיף משהו?
לא לשאול: האם הפירוש נכון? זו שאלה חוסמת.

חלק רביעי: סיכום
כאן האתגר האמיתי של המנחה, לחזור אל נקודת המוצא ולציין מה התחדש לנו בעקבות המסע אל הלא-נודע. מותר לבנות את הסיכום בעזרת שאלות שנשארות פתוחות, ונקודות למחשבה נוספת. שהלוא הדרך נמשכת, והמסע לא תם.

 

התבוננות
שלב ראשון: תיאורי, שיקוף, מה אני רואה:
צורות וקווים, ברורים או מטושטשים, זוויתיים או מעוגלים,
צורות פתוחות או סגורות
מה היחס בין הצורות, האם הן דומות, מנוגדות, משלימות,
קרובות או מרוחקות זו מזו
צבעים: חמים או קרים, כהים או בהירים, מה הצבע השולט,
האם הצבעים יוצרים מתח או הרמוניה
מיקום על הדף. בחלק העליון, במרכז, בחלק התחתון.
האם האובייקט ממלא את הדף, האם הוא "יוצא מהדף"?
מה היחס בין הדמויות בציור?

פרשנות
שלב שני: ניסיון לפענוח.
כאן המקום לתת האנשה לתיאור המופשט, לשלב פרשנות רגשית וסמלית
מיקום המוטיבים על הדף: החלק התחתון מרמז על ביסוס, חומריות, יציבות.
החלק העליון - רוחניות,ניתוק.
החלק האמצעי מצביע על איזון.
מרכז מול שוליים.
יחסי הגודל: גדול מול קטן מרמז על יחסי שולט – נשלט,
שוויון מציין דיאלוג או מתח.
הקשר בין המוטיבים: התמזגות, השפעה, כניעה, הפרדת כוחות, כמיהה.
מי משפיע על מי, מה קדם למה
צבעים חמים וקרים מביעים רגשות, ציור מואר מביע אופטימיות, ציור קודר מביע גם הוא.
במידת האפשר רצוי להתייחס לשפת הסמלים.


 

הדפסה

חדש באתר

השתלמויות - כנס פנים אל פנים
חדש! כנס פנים אל פנים המיועד למשתתפי השתלמויות הקיץ ולבוגרי ההשתלמויות המקוונות. לפרטים נוספים לחצו כאן.

מהבלוג שלנו

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים