תיכון
יסודי
גני ילדים
חלופות בהערכה > עבודות יצירתיות > תיאטרון בהשראת הסיפור המקראי

תיאטרון בהשראת הסיפור המקראי

הרב אלי אטיה

כחלק ממשימת הערכה בתנ"ך בכיתה י', בחרה קבוצת תלמידים להמחיז את סיפור המלחמה ברמות גלעד ומות אחאב (מלכים א' כב) תוך הדגשת הדילמות העולות מן הפסוקים ומשמעותן.

השנה בצעתי את ההערכה החלופית בתנ"ך בכיתה י' באופנים שונים. מגוון האפשרויות ודוגמה למטלות ניתן למצוא בקישור הבא.

במסגרת מטלות הביצוע שנדרשו התלמידים לבצע,  היתה אפשרות להמחזת סיפור מספר מלכים.

התהליך היה כרוך בבחירת הפרק והסיפור עליו תהיה ההצגה, כתיבת מחזה, ביאור הדילמה אותה רוצים התלמידים להעלות בהצגה .

קבוצה אחת החלה לעבוד על משימה אתגרית זאת, ולבסוף הציגה את ההצגה בכיתה.

הצגה זו מתארת שני סיפורים הקשורים לאחאב:

מלכים א' פרק כ"ב -  התייעצות של אחאב עם יהושפט טרם היציאה לקרב נגד אדם

פגיעת אחאב מחץ  והשארותו בשדה המערכה .

בלימוד הפרקים נעשתה השוואה בין מיתתו של אחאב ואופן תפקודו לאחר שנפצע, לעומת בנו יהורם שעזב את שדה המערכה לאחר שנפצע (מלכים ב' פרק ח'-ט') .

השוואה זו הראתה דוקא את גדולותו של אחאב בעת מיתתו כשומר על כבודם של ישראל. וכדברי חז"ל:

בעת מיתת בניו של ר' ישמעאל ניכנסו תנאים לנחמו ואחד מהם אמר:

והלא דברים קל וחומר ומה אחאב מלך ישראל שלא עשה אלא דבר אחד טוב דכתיב והמלך היה מעמד במרכבה נכח ארם כך בניו של רבי ישמעאל על אחת כמה (מועד קטן כ"ח:)

העולה  ממדרש זה הוא שעצם הישארותו של אחאב במלחמה כשהוא שותת דם (וכנראה זו היתה הסיבה בגללה מת) ניזקפה לזכותו.

התלמידים הציגו את שני הסיפורים ואת רגע פציעתו של אחאב העצימו על ידי דיבוב של שיח בינו לבין נושא כליו.

ניתן לראות שדוקא על מנת להעצים את הפער הקיים בין דברי הנבואה, שאחאב לא יקבר (ילוקו הכלבים את דמו) וכן שיהיה זה ביזרעאל, בעוד שלמעשה הוא גם זכה לקבורה ועוד שהיה זה בשומרון. מצאו התלמידים לנכון להעצים את המונולוגים של אחאב ונערו על מנת להראות שהגזירה הנבואית יכולה להשתנות בעיקבות שינוי דרכי ההנהגה של האדם אפילו בסוף ימיו.

 

 

הדפסה

חדש באתר

מהשאלה לשיעור
שאלות לב לדעת, עמ"ר, מזמינות אותנו לכוון את ההוראה שלנו להוראה מעמיקה ומשמעותית.

מהבלוג שלנו

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו והיו חלק
מקהילת אנשי חינוך חולמים ויוצרים